Sasha Turkina / Shutterstock.com

Analyse Kwartaalcijfers

Bier vloeit rijkelijk, maar Heineken heeft zorgen

20 April 2022 - Max van der Heijden

Heineken heeft er een goed eerste kwartaal van 2022 opzitten, dat blijkt uit de kwartaalcijfers die de brouwer woensdag publiceerde. Zo groeide de omzet met 35,9% tot bijna €7 miljard ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021. Het bier vloeit weer rijkelijk door de heropening van de horeca na de lockdowns. Heineken maakt zich echter zorgen en probeert waar het kan de bierprijs te verhogen. 

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Freelance redacteur

Heineken kon de productie na het opheffen van de coronamaatregelen in de eerste drie maanden van dit jaar weer flink opvoeren. In Europa steeg de netto-omzet met 46,1%. Het bedrijf profiteerde vooral van een herstel van de horeca, waar de hoeveelheid verkocht bier bijna verdrievoudigde ten opzichte van vorig jaar, maar nog wel achterloopt op de resultaten van 2019. De verkoop bij winkels, supermarkten en slijterijen daalde in vergelijking met 2021, maar is nog altijd hoger dan in 2019.

Het Nederlandse bierconcern heeft in totaal 5,2% meer bier gebrouwen dan in het eerste kwartaal van 2021, wat neer komt op een groei van 50,3 naar 56,4 miljoen hectoliter. In alle regio's groeide het biervolume, maar nergens zo hard als in Europa. Daar steeg de hoeveelheid geproduceerd bier met maar liefst 15,5% ten opzichte van een jaar eerder. In Nederland groeide het biervolume na de heropening van de horeca in februari met circa 30%. Ook de premium portfolio, aangevoerd door Texels en Birra Moretti, liet een vergelijkbare groei zien.
{{dataviewSnapshot(6_1650453481)}}

In de regio Azië-Pacific groeide de bierproductie weer: met 2,8%, nadat de verschillende lockdowns in die regio in de tweede helft van 2021 voor krimp zorgden. In de regio Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa bedroeg de groei 5,7%. En in Noord- en Zuid-Amerika steeg de bierproductie met 1,3%. De groei heeft de brouwer vooral te danken aan haar premiummerken als Heineken, waarvan het productievolume met wereldwijd 12,9% steeg. En in alle regio's met dubbele cijfers groeide. In totaal groeide het premiumbiervolume met 6,3 %.

Sterke groei alcoholvrij bier
Die groei werd aangevoerd door Brazilië, China, Nederland, Spanje, Ierland, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Portugal, Nigeria en de Verenigde Amerikaanse Emiraten. Het alcoholvrije bier Heineken 0.0 kende een sterke groei in Brazilië, Mexico, de Verenigde Staten, Chili en Zuid-Korea. Het volume daarvan groeide met circa 20%. Heineken Silver, het minder bittere biertje dat op een bijzondere manier wordt gebrouwen, groeide in Vietnam en China en werd gedurende het eerste kwartaal in Europa gelanceerd. Het nieuwe biertje groeide qua volume met meer dan 80%.

De nettowinst van Heineken over de eerste drie maanden bedroeg €417 miljoen, een jaar eerder was dat nog €168 miljoen. De gevolgen van de terugtrekking uit Rusland, die naar schatting zo'n €400 miljoen aan lasten bedragen, zijn hier niet bij ingerekend. Het bedrijf verwacht hierover meer informatie te geven bij de halfjaarresultaten.

Inflatie en de oorlog in Oekraïne
In een statement noemt CEO Dolf van den Brink de kwartaalcijfers een solide start van het jaar, die in overeenkomt met de verwachtingen. ,,We profiteerden vooral van het gedeeltelijke herstel van de horeca in Europa en assertieve prijzen in alle regio's.'' Toch is niet alles rooskleurig. ,,In de toekomst zien we meer macro-economische onzekerheid en verwachten we extra inflatoire tegenwind. Die onze kosten verder onder druk zetten.'' Het bedrijf hoopt deze uitdagingen met prijsstelling het hoofd te kunnen bieden. Het biertje wordt dus duurder.

Een belangrijke oorzaak van die macro-economische onzekerheid en de hoge inflatie is de oorlog in Oekraïne. Het bedrijf verwacht dat huishoudens door de inflatie minder te besteden hebben, wat mogelijk gevolgen heeft voor de bierconsumptie in de rest van het jaar. Ook de terugtrekking uit Rusland, de stijgende kosten en de uitdagingen waar Heineken tegen aanloopt in de productieketen hebben een effect op de toekomstige bedrijfsresultaten. Daarom zegt Heineken extra acties te ondernemen om de winstmarge te waarborgen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden