JHVEPhoto / Shutterstock.com

Analyse Nestlé

Nestlé moet prijzen dit jaar verder verhogen

21 April 2022 - Linda van Eekeres

Nestlé heeft over het eerste kwartaal een omzet van 22,2 miljard Zwitserse frank gerealiseerd (+5,4%). Over heel het jaar verwacht de voedingsreus echter nog steeds een vertraagde organische groei. Door de hoge inflatie zijn verdere prijsverhogingen, volgens de CEO, noodzakelijk.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Opvallend is dat Rusland niet is meegenomen in de organische groeicijfers. Volgens het bedrijf komt dat door verstoorde marktomstandigheden en de beslissing van Nestlé om alleen te focussen op het leveren van essentiële voedingsmiddelen. Wel stelt het concern dat de organische groei hoger zou zijn als de Russische regio wordt meegeteld. Zoals bekend is Nestlé een van de weinige bedrijven die blijft leveren aan Rusland. Dit kwam het bedrijf op kritiek te staan. Nestlé verklaarde daarop dat het essentiële onderdeel geen winst maakt op de overgebleven activiteiten in Rusland.

De organische groei bedroeg 7,6%. Het grootste gedeelte daarvan komt voor rekening van prijsstijgingen, die waren goed voor een organische groei van 5,2%. De organische groei kwam in ontwikkelde markten uit op 6,7% en in de opkomende markten op 8,8%. In het eerste kwartaal zijn de prijzen 'op een verantwoorde manier opgevoerd', meldt Nestlé-topman Mark Schneider in een persbericht. Hij geeft aan dat de kosteninflatie fors blijft oplopen, wat maakt dat verdere prijsverhogingen in de loop van het jaar noodzakelijk zijn.

De verwachting dat de organische omzetgroei over heel dit jaar zo'n 5% zal bedragen, blijft staan. De winstmarge komt naar verwachting over het hele jaar uit tussen de 17% en 17,5%. De winst per aandeel neemt naar verluidt toe.

Water groeit met dubbele cijfers
Van alle productcategorieën leverde 'Purina PetCare' - met merken als Fancy Feast en Purina Pro Plan - de grootste bijdrage in de organische groei. Koffie kende een hoge enkelcijferige groei, gesteund door de aanhoudende vraag naar Nescafé, Starbucks en Nespresso. De omzet in zoetwaren groeide met dubbele cijfers, met een sterke groei voor KitKat- en cadeauproducten.

Ook water groeide met dubbele cijfers, gedreven door een verder herstel van de 'out-of-home kanalen' en de premiummerken S.Pellegrino en Perrier. Zuivel rapporteerde een gemiddelde enkelcijferige groei, al is dat wel met een sterke verkoop van koffiecreamers, ijs en verrijkte melk. De groei in de zuigelingenvoeding bereikte ook een gemiddelde enkelcijferige groei, vooral door verbeterde verkoopontwikkelingen in Amerika en Europa.

De groei van kant-en-klaar-maaltijden en kookhulpmiddelen groeide met een laag enkelcijferig getal, met een aanhoudend sterke vraag naar Maggi en Garden Gourmet. Nestlé Health Science bereikte een gemiddelde enkelcijferige groei als gevolg van de grote vraag naar medische voeding en producten voor 'gezond ouder worden'. Nestlé Health Science heeft vanaf 1 april een meerderheidsbelang in Orgain, een grote speler op het gebied van plantaardige voeding. Ook is er de optie om in 2024 het complete bedrijf over te nemen.

De autonome groei van de detailhandelsverkopen bedroeg in het eerste kwartaal 5,9%. Daarbinnen groeide e-commerceverkoop met 5%. Het eerste kwartaal van vorig jaar groeide de e-commerce verkoop sterk: +39,6%. De organische groei in out-of-home-kanalen kwam in het eerste kwartaal van dit jaar uit op 35,6%. De omzet daarvan bereikte een hoger niveau dan in 2019.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden