Voedselgigant Kraft Heinz heeft een behoorlijk eerste kwartaal achter de rug. Hoewel vooraf rekening werd gehouden met het aflatende effect van de coronapandemie en de forse kosteninflatie, blijft een sterk effect op de cijfers uit. Wel zag Kraft Heinz de volumes licht teruglopen.
Hoewel het Amerikaanse concern de totale omzet over het eerste kwartaal met 5,5% zag krimpen, hing deze krimp grotendeels samen met desinvesteringen. Zo verkocht het bedrijf vorig jaar onder andere haar kaasactiviteiten aan de Franse zuivelaar Lactalis en deed het ook de activiteiten in noten van de hand.
Lichte volume krimp
De organische omzetgroei daarentegen, gecorrigeerd voor deze desinvesteringen, bedroeg 6,8% voor de hele groep. De verkoopprijzen werden met 9,0% verhoogd, wat wel als gevolg had dat het verkochte volume (gecorrigeerd voor desinvesteringen) licht terug liep. Kraft Heinz wijt dat echter aan belemmeringen in de supply chain. Deels werd dat negatieve effect weggepoetst door een sterkere vraag vanuit de retail en de foodservice kanalen.
De totale omzet van Kraft Heinz over het eerste kwartaal kwam uit op $6 miljard, 5,5% lager dan over het eerste kwartaal van 2021. Het cijfer werd dus beïnvloed door desinvesteringen (-11,2%) wat deels gecorrigeerd werd door hogere verkoopprijzen. Het netto resultaat steeg echter flink en kwam uit op $781 miljoen, ruim $200 miljoen meer dan vorig jaar. De nettowinst werd in 2021 wel flink negatief beïnvloed door eenmalige afschrijvingen.
De EBIDTA, de gecorrigeerde nettowinst voor rente, belastingen en afschrijvingen, viel wel lager uit. Dit als gevolg van de gestegen kosten voor zuivel en vlees, verpakkingsmateriaal en logistiek. De gestegen verkoopprijzen konden dit niet geheel goedmaken. Voor de rest van het jaar houdt Kraft Heinz vast aan de eerder gegeven outlook van een EBIDTA van tussen de $5,8 en $6,0 miljard.