Dafinchi / Shutterstock.com

Analyse HelloFresh

Groeiend HelloFresh scoort punten bij beleggers

29 April 2022 - Kimberly Bakker

De kwartaalcijfers die HelloFresh heeft gepubliceerd, kunnen op waardering rekenen van beleggers. De beurskoers is pijlsnel gestegen. Niet vreemd. De maaltijdboxbezorger realiseert immers alwéér een kwartaalrecord.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Maaltijdboxbezorger HelloFresh heeft over het eerste kwartaal een omzet gerealiseerd van €1,91 miljard. Dat is een stijging van 32,7% (op eurobasis) in vergelijking tot dezelfde periode één jaar eerder. Daarmee zet het bedrijf opnieuw een kwartaalrecord neer. De Verenigde Staten waren hierbij goed voor een omzet van €1,1 miljard (+37,1%) en de regio 'Internationaal' realiseert een omzet van €815 miljoen (+27,3%). De aangepaste winst voor aftrek van belastingen (Ebitda) komt uit op €99,3 miljoen. Dat was één jaar eerder €159,2 miljoen. Een min van 37%. Die daling heeft volgens het bedrijf deels te maken met het 'normaliseren' van de samenleving na de coronapandemie. Uiteraard spelen hogere kosten ook een rol in dit verhaal.

Klantenbestand groeit nog steeds
Toch heeft HelloFresh helemaal niets te klagen. Het klantenbestand groeit nog steeds. Het aantal actieve klanten is afgelopen kwartaal met 17% toegenomen, tot 8,5 miljoen klanten. In de Verenigde Staten telt het 4,2 miljoen klanten. Dat is een groei van 15% vergelijken met dezelfde periode één jaar eerder. De overigens 4,3 miljoen klanten bevinden zich in andere werelddelen (+18,9%). Alle klanten samen bestelden afgelopen kwartaal 34,5 miljoen maaltijden. Een stijging van 18% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021. Ook het gemiddelde bestelbedrag is over het eerste kwartaal van 2022 gestegen: naar €55,10.

Dominik Richter, medeoprichter en CEO van HelloFresh, in een toelichting op de resultaten: "Onze unieke diversificatie over regio's, merken en bedrijfsmodellen heeft ons in staat gesteld om door een ongelooflijk volatiele macro-economische omgeving te navigeren en ons sterke en winstgevende groeipad te volgen. Nu we het bedrijf in de afgelopen twee jaar hebben verdrievoudigd, zijn we goed op weg om in nieuwe geografische gebieden op te schalen en investeringen in ons fulfilmentnetwerk voort te zetten. Dit alles om onze doelen voor de lange termijn – een zeer winstgevende food solutions-onderneming worden – te behalen."

Beurskoers pijlsnel omhoog
De goede resultaten zijn voor HelloFresh eveneens reden om voor heel het jaar rekening te houden met een omzetgroei van 20% tot 26%. Er wordt een aangepaste winst voor aftrek van belastingen verwacht van €500 miljoen tot €580 miljoen. Die verwachting stemt beleggers meer dan tevreden. Op woensdag 27 april sloot de koers op €32,31 per aandeel. Bij de start van de handelsdag op 28 april – na de bekendmaking van de cijfers – stond het aandeel al op €40,49. Inmiddels – vrijdag 29 april rond 09:00 uur – staat de koers van HelloFresh op €38,85 per aandeel.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden