agencies / Shutterstock.com

Nieuws Kwartaalcijfers

Moederbedrijf Burger King overtreft de verwachtingen

3 Mei 2022 - Kimberly Bakker

Restaurant Brands International, het moederbedrijf achter Burger King en Tim Hortons, heeft de verwachtingen overtroffen. Analisten rekenden met een omzet van $1,39 miljard over het eerste kwartaal, maar de keten heeft vandaag (2 mei) bekendgemaakt dat de omzet gestegen is naar $1,45 miljard. Eén jaar eerder kwam de omzet over het eerste kwartaal uit op $1,26 miljard. De twee genoemde fastfoodketens hebben de grootste bijdrage geleverd in de groene cijfers.

Zoals beschreven, steeg de omzet van Restaurant Brands International vooral door goede verkopen bij fastfoodketens Burger King en Tim Hortons. De laatstgenoemde rapporteert een verkoopstijging van maar liefst 10,1% in Canada, wat van grote invloed is geweest op de omzetstijging van 8,4%. In totaal is Tim Hortons over het eerste kwartaal goed voor een omzet van $1,5 miljoen. De omzet bij Burger King komt uit op $5,8 miljoen, een groei van 10,1% in vergelijking tot dezelfde periode één jaar eerder. Die groei heeft het niet te danken aan de thuismarkt. In de Verenigde Staten nam de omzet met 3,1% toe, in de rest van de wereld met maar liefst 20,1%.

Uitdagingen genoeg
Het nettoresultaat van Restaurant Brands Internationaal is afgelopen kwartaal met 2,2% gestegen tot $183 miljoen. De keten wijdt de stijgingen aan het einde van de coronapandemie. "Duidelijk is dat weer meer consumenten buitenshuis eten", staat in het kwartaalrapport. Tegelijkertijd kampt het moederbedrijf van onder meer Burger King met flink wat uitdagingen, zoals stijgende kosten, een nijpend personeelstekort en de oorlog in Oekraïne. Net als concurrenten Starbucks en McDonald's ziet het zich daarom genoodzaakt om de prijzen later dit jaar opnieuw te verhogen. Een ander voorbeeld is dat het de populaire Whopper-burger sinds kort niet meer in kortingsmenu's verwerkt.

Restaurant Brands International is overigens alleen met Burger King actief in Rusland (via een joint venture), waardoor de gevolgen op het groepsresultaat tot nu toe minimaal zijn. De Russische restaurants van Burger King waren afgelopen jaar goed voor 'slechts' 0,6% van de totale omzet. De keten heeft onlangs al laten weten het belang in de joint venture helemaal te willen afstoten. Tijdens het eerste kwartaal hadden de Russische restaurants op jaarbasis een negatief resultaat van $12 miljoen op de Ebitda-groei. Voor dit jaar verwacht het ook geen winst in de regio.

Geen stijging voorafgaand aan beursopening
Op gecorrigeerde basis verdiende Restaurant Brands International $0,64 per aandeel. Dat is eveneens hoger dan waar analisten vanuit gingen: $0,61 per aandeel. De koers van de keten sloot maandag 2 mei op de Toronto Stock Exchange op $73,33 per aandeel. Dat betekent dat de verwachtingen van analisten niet voor een stijging voorafgaand aan de beursopening hebben gezorgd. Enkele dagen eerder stond de koers op die beurs op $74 per aandeel. Op de New York Stock Exchange stond de beurskoers 2 mei op $56,96 per aandeel. Bij de opening op 3 mei is dat $55,60 per aandeel. Enigszins opvallend, want de resultaten zijn niet slecht te noemen.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden