Starbucks heeft over het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar een recordomzet behaald van US $7,6 miljard. Dit is 15% meer dan over dezelfde periode - december tot en met februari - van het vorige boekjaar. Toch is het niet alles goed wat er blinkt bij de Amerikaanse koffieketen.
Dit blijkt uit de kwartaalrapportage die Starbucks voor het tweede kwartaal van 2022 heeft gepubliceerd. Wereldwijd steeg de omzet bij de koffiegigant uit winkelverkopen met 7%, wat voortvloeit uit 4% meer uitgaven per transactie en een groei van het aantal transacties met 3%. Oftewel: Starbucks ontving meer klanten in de winkels die meer betaalden voor hun koffie en andere aankopen. De winst per aandeel groeide met 4% tot $0,58 per aandeel.
De netto-omzet voor de Noord-Amerikaanse tak groeide met 17% naar $5,4 miljard ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Deze groei vond vooral plaats in de koffiezaken waar de omzet uit verkopen met 12% toenam, doordat klanten 7% meer uitgaven per transactie en het aantal transacties met 5% steeg. De brutowinst in die regio groeide naar $931,5 miljoen, een plus van 4%.
{{dataviewSnapshot(6_1651653200)}}
Lockdowns zorgen voor omzetdaling in China
Internationaal groeide de netto omzet met 4% naar $1,7 miljard. Deze stijging dankt het bedrijf vooral aan de opening van 1.462 nieuwe koffiezaken de afgelopen twaalf maanden, wat een groei betekende van 9% en meer royalty betalingen van licentienemers. In Zuid-Korea is Starbucks met de winkels overgestapt van een joint venture naar een licentiemodel. Internationaal was er ook slecht nieuws. Zo daalde de omzet uit winkelverkopen met 8%. De daling wordt veroorzaakt door een verlaging van 5% per transactie en een daling van het aantal transacties met 3%. Dit wijt Starbucks aan de strenge lockdowns in China. Daar doet de keten het logischerwijs dan ook relatief slecht, de omzet uit winkelverkopen daalde met 23%. Dit werd veroorzaakt door een daling van 20% van het aantal transacties en een daling van 4% van de uitgave per transactie.
Dit zorgde voor een daling van de brutowinst van de internationale tak naar $180,7 miljoen, een jaar eerder bedroeg die nog $258,1 miljoen. Starbucks opende 313 nieuwe winkels in het tweede kwartaal. De keten heeft aan het einde van dat kwartaal 34.630 winkels wereldwijd. Hiervan is 51% in bezit van het bedrijf en opereert de overige 49% onder licentie. De koffiezaken in Nederland opereren veelal onder licentie.
Koffieketen zet in op drive-thru
De koffieketen zet de komende periode in op drive-through locaties. Zo'n 90% van de nieuwe locaties wordt volgens het bedrijf een 'high-returning drive thru' zijn. Bij deze nieuwe categorie koffiezaken wordt nieuwe technologie geïntroduceerd, die later zijn weg moet vinden naar de andere Starbucks-winkels. De technologie moet een koffiezaak nog efficiënter en sneller maken, met de hoop dat dit in de toekomst leidt tot meer vraag en een hogere omzet.
Door de inflatie, de strenge lockdown in China en investeringen in de salarissen en arbeidsomstandigheden van winkelmedewerkers in de Verenigde Staten bedraagt de bedrijfsmarge van Starbucks in het tweede kwartaal 12,4%, 2,4 procentpunten minder dan een jaar eerder. Die investeringen doet het bedrijf om verdere vakbondsvorming te voorkomen, op het moment van schrijven hebben medewerkers van meer dan 50 Starbucks winkels een vakbond gevormd. Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers besteedde Howard Schulz, CEO van Starbucks, veel tijd aan het promoten van de arbeidsomstandigheden bij de koffieketen.
In China is ruim een derde van alle winkels dicht of 'delivery only' vanwege de lockdowns in de verschillende steden, zo liet Belinda Wong, het hoofd van Starbucks China, weten tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers. Uit de overige bedrijfsactiviteiten, zoals de verkoop van Starbucks-koffie in supermarkten, behaalde het bedrijf een netto omzet van $463,1 miljoen, 25% hoger dan een jaar eerder. Die stijging komt door de groei van de Global Coffee Alliance, de samenwerking met Nestlé, die ervoor zorgt dat er koffie met het Starbucks-logo in de winkel te koop is en door meer verkopen van kant-en-klare drankjes.