De keuze voor een versnelde digitale transformatie heeft goed uitgepakt voor AB InBev. Over het eerste kwartaal heeft het concern een omzetstijging gerealiseerd van 11,1%. De winst daalde daarentegen flink. Het vertrek uit Rusland ligt daar grotendeels aan ten grondslag.
Het vertrek uit Rusland gaat namelijk gepaard met een afschrijving van ongeveer $1,1 miljard, zo gaf het bierconcern eind april al te kennen. Toch mag dat de pret niet drukken. Naast een stijgende omzet nam ook de brutowinst over het eerste kwartaal stevig toe. Het gaat om een stijging van 6,7% tot $7,2 miljard. Daarnaast steeg de zogenaamde 'genormaliseerde Ebitda' met 7,4% naar $4,4 miljard. Wel meldt AB InBev dat de totale omzetgroei gedeeltelijk teniet werd gedaan door hogere grondstofkosten en uitdagingen in de logistiek. Ook de lockdown in China heeft een negatief effect gehad op de omzet. In deze regio daalde de omzet met 1,2%.
De beste resultaten werden behaald in Zuid-Afrika (+30,7%), Colombia (+20%) en Brazilië (+16,9%). In het eerstgenoemde land steeg de Ebitda, de winst voor aftrek van belastingen, zelfs met meer dan 40%. De uitbreiding van het portfolio in Zuid-Afrika ligt hieraan ten grondslag. In Colombia speelt dit ook mee. Er werd hier zelfs een recordconsumptie per hoofd van de bevolking behaald over het eerste kwartaal. Ook opvallend: ongeveer 89% van de inkomsten is in die regio nu digitaal. Wereldwijd wordt 53% van de omzet nu via digitale B2B-platforms binnengehaald. Bijna $300 miljoen aan omzet werd gegenereerd door het direct-to-consumer-ecosysteem van AB InBev.
Grotere volumes weggezet
Niet alleen financieel was een stevige groei zichtbaar, ook het biervolume groeide afgelopen kwartaal flink. En wel met 2,8% tot 139,3 miljoen hectoliter. Het volume 'eigen bieren' nam met 2,2% toe naar 120,5 miljoen hectoliter en het volume van de 'niet-bieren' steeg met 6% naar 17,9 miljoen hectoliter. De grootste groei was echter zichtbaar in de 'third party products'. Dat segment liet afgelopen kwartaal een groei zien van 36,2%, tot 815.000 hectoliter.
Zuid-Afrika was vorig kwartaal goed voor een verkoopvolume van 40,3 miljoen hectoliter, een plus van 4,8%. Daarna volgt Midden-Amerika, waaronder een land als Mexico valt, met een volume van 34,2 miljoen hectoliter. Dit is een stijging van 3,6% in vergelijking tot dezelfde periode één jaar eerder. Het volume 'eigen bieren' steeg in deze regio met 4,3%. Die categorie steeg overigens het sterkste in de EMEA: +14%. Noord-Amerika was afgelopen kwartaal goed voor een volume van 24 miljoen hectoliter. Dat is een daling van 4,2%, die vooral werd gedreven door coronamaatregelen die aan het begin van het jaar nog actief waren.
Beurskoers beweegt omhoog
De genormaliseerde winst per aandeel komt over het afgelopen kwartaal uit op $0,67. Eén jaar eerder was dat $0,51. AB InBev verwacht de positieve koers komende maanden door te zetten. Voor de middellange termijn rekent het bierconcern met een Ebitda-groei van 4% tot 8%. Daarnaast verwacht het dat de omzet hoger zal zijn dan de Ebitda, gedreven door een 'gezonde combinatie van volume en prijs'. Voor heel het jaar verwacht het verder netto kapitaaluitgaven tussen de $4,5 miljoen en $5 miljoen.
Beleggers lijken positief te reageren op het kwartaalrapport van AB InBev, zo blijkt bij de opening van de beurs op donderdag 5 mei. Woensdag 4 mei sloot de beurskoers van de bierbrouwer op €53,90 per aandeel. Dat was bij de aftrap van de handelsdag op 5 mei al gestegen naar €55,50 per aandeel. Opvallend is wel dat inmiddels al wel weer een lichte daling zichtbaar is. Rond 9.30 uur stond de koers van AB InBev op €55,08 per aandeel.