Oatly heeft over het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van $166,2 miljoen gerealiseerd, een stijging van 18,6% in vergelijking met dezelfde periode één jaar eerder. Dit komt vooral door extra aanbod vanuit nieuwe en bestaande productiefaciliteiten. Tegelijkertijd lijdt de brutowinst van Oatly sterk onder de gestegen grondstofkosten, logistieke uitdagingen en hoge energiekosten.
Dat maakt de producent van onder meer haverdranken vandaag (4 mei) bekend. Over het eerste kwartaal komt de brutowinst uit op $15,8 miljoen, terwijl dat één jaar eerder nog $41,9 miljoen was. Ook hoge personeelskosten, advieskosten en andere bedrijfskosten liggen aan de lagere brutowinst ten grondslag. De aangepaste Ebitda is nog steeds zwaar verliesgevend voor Oatly met verlies van ruim €71 miljoen in Q1 van dit jaar, tegenover een verlies van bijna €22,5 miljoen in de eerste drie maanden van 2021.
Toch is CEO Toni Petersson niet ontevreden. "Gezien de uitdagende bedrijfsomgeving zijn we blij met deze resultaten. Ze hebben onze verwachtingen overtroffen. In de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten, Azië, red) hebben we een recordomzet gerealiseerd én in de regio 'Amerika' realiseerden we de grootste productiemaand ooit. Dat de winstgevendheid negatief is, komt vooral door de extra kosten die gepaard gaan met het opschalen van onze nieuwe faciliteiten en de inflatoire omgeving."
Ebitda-resultaat valt tegen
De recordomzet in EMEA waar Petersson aan refereert, is een bedrag van $90,5 miljoen, een stijging van 10,9% in vergelijking tot één maand eerder. Die toename heeft het bedrijf te danken aan de groei in de foodservice- en retailkanalen. In het eerste kwartaal van dit jaar was ongeveer 84% van de EMEA-omzet afkomstig uit de retailsector. De aangepaste Ebitda komt in deze regio uit op een verlies van $5,9 miljoen.
In de regio 'Amerika' komt de omzet over het eerste kwartaal uit op $47 miljoen (+40,3%). Een hogere productie-ouput ligt hieraan ten grondslag. Maar ook hier daalde de aangepaste Ebitda, tot een min van $22 miljoen. In beide gevallen heeft dat de maken met de gedaalde brutowinst door zaken als arbeidskosten.
De enige regio waar de resultaten enigszins tegenvielen, is de regio 'Azië'. De omzet steeg hier over het eerste kwartaal met 15,3% tot $28,7 miljoen. Oatly had de hoop in deze regio meer te terreinwinst te boeken, helaas gooide de coronapandemie roet in het eten. Door hernieuwde lockdowns, onder meer in Shanghai, hebben veel Chinese foodservicekanalen hun deuren opnieuw moeten sluiten. De aangepaste Ebitda komt in deze regio uit op een verlies van $15 miljoen.
Oatly houdt vast aan groeiende vraag
In een vooruitblik op de rest van het jaar houdt Oatly stevig vast aan een wereldwijde groei in de vraag naar haverdranken. Voor het volledige jaar komt het concern uit op een omzet van $880 miljoen tot $920 miljoen. Dat is 37% tot 43% hoger dan één jaar geleden. Op de langere termijn is het doel om een brutowinstmarge te genereren van meer dan 40% een aangepaste Ebitda van bijna 20%.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.