Fastfoodgigant Yum! Brands heeft over het eerste kwartaal een hogere omzet gerealiseerd. De eigenaar van Kentucky Fried Chicken, Taco Bell en Pizza Hut zag de omzet stijgen door meer verkopen in bestaande winkels, als ook door het openen van nieuwe restaurants.
Vooral in China spreekt Yum! Brands van moeilijke marktomstandigheden. De keten geeft zelfs aan dat de impact van het coronavirus ernstiger is dan in het voorjaar van 2020. De omikronvariant heeft afgelopen maanden meer voet aan de grond gekregen in het land en het zero tolerance-beleid van de Chinese overheid zorgt ervoor dat KFC en Pizza Hut hun omzet in China zelfs zien krimpen.
Ondanks de tegenvallers op de Chinese markt, weet Yum! Brands de omzet te laten groeien in het eerste kwartaal. De omzet dikte in totaal met 4% aan, tot $1,54 miljard. De winst voor aftrek van belastingen viel wel 3% lager uit en komt voor het eerste kwartaal uit op $398 miljoen. De verkopen in de bestaande KFC-filialen stegen met 3%, bij Taco Bell met 5% en de verkopen bij Pizza Hut bleven gelijk. Omdat bijna 1.000 nieuwe winkels zijn geopend (verdeeld over de drie merken), namen de totale verkopen met 8% toe.
Resultaat iets lager dan voorzien
De resultaten zijn iets lager uitgevallen dan analisten hadden voorzien. Met name de resultaten in China liggen hier aan ten grondslag. KFC behaalt 27% van de omzet in China en daarmee is deze markt ook direct de belangrijkste markt voor het fastfoodconcern. De Verenigde Staten zijn voor Kentucky Fried Chicken goed voor 17% van de omzet. Voor Pizza Hut is China tevens belangrijk. Hier is China de nummer twee, met een aandeel van 16%.
Een flinke koersreactie op de kwartaalcijfers blijft uit. Het aandeel noteert één uur na opening rond de slotkoers van gisteren (3 mei): rond de $115 per aandeel. Een niveau, op wat korte pieken en dalen na, waarop het aandeel al jaren schommelt.