Ahold-Delhaize profiteerde van hogere prijzen in het eerste kwartaal van 2022, maar zag ook de negatieve effecten van het einde van de lockdown. Het retailconcern zet in op expansie van de eigen huismerken om de inflatie en oplopende grondstofkosten het hoofd te bieden. De producten onder het eigen huismerk kan Ahold-Delhaize doorgaans voordeliger inkopen, waardoor de eigen marge minder onder druk staat.
Alhold-Delhaize, eigenaar van onder meer Albert Heijn, Delhaize, Gall & Gall, Etos en Bol.com, zag de netto omzet stijgen met 8,3% naar €19,8 miljard. De stijging is 3,6% bij constante wisselkoersen. De vergelijkbare omzet exclusief benzine- en dieselverkopen groeide wereldwijd met 0,7%. De brutowinst voor het kwartaal bedroeg €818 miljoen. Dat is een daling van 1,2%. De onderliggende bedrijfsmarge bedroeg 4,2% het eerste kwartaal van 2022. Dit ligt volgens het bedrijf in lijn met de recente geschiedenis. In het tweede kwartaal van 2021 bedroeg het bedrijfsmarge 4,6%. Ahold-Delhaize maakt de kanttekening dat dit in tijden van de coronapandemie was.
Vooral Amerika deed het concern het goed, daar groeide de vergelijkbare omzet met 3,3%. In Europa ging het iets minder, daar daalde de vergelijkbare omzet met 3,1%. Ook daalde de netto online consumentenverkopen met precies 1%. Dit nadat ze een jaar eerder nog met liefst 103,3% waren gegroeid. De stijging vorig jaar kwam door de lockdown en de daling dit jaar door het opheffen van diezelfde lockdown. Vooral bij Bol.com was dit te merken. Zonder Bol.com, groeide de online netto consumenten verkopen met 4,6%.
De beleggers konden de resultaten van Ahold-Delhaize woensdagochtend 11 mei na de bekendmaking van de cijfers minder waarderen. De koers ging aardig onderuit dat een van de laagste niveaus van dit jaar.
Huismerken en bulkaanbiedingen
De netto omzet in Europa bedroeg €7,6 miljard. Een stijging van 0,3%, die vooral werd veroorzaakt door de overname van 38 DEEN supermarkten vorig jaar. De eerder genoemde dalende vergelijkbare omzet komt door de heropening van de samenleving, vooral in de Benelux, waardoor consumenten meer uit eten en op reis ging en er dus minder werd uitgegeven in de supermarkten. Toch had met name Albert Heijn nog een goed eerste kwartaal. Het marktaandeel groeide, net als de omzet. Vooral door de herinrichting van de winkels en de eerder genoemde bijdragen van de overgenomen DEEN supermarkten. Ahold gaat inzetten op huismerken als antwoord op de stijgende prijzen. De eigen merkproducten zijn in de Benelux goed voor de helft van de omzet. Ook zal het bedrijf vaker bulk aanbiedingen in de winkels zetten.
De online omzet in Europa daalde met 3,8%, bij Bol.com bedroeg de netto omzet €1,3 miljard in het eerste kwartaal van dit jaar. De netto online consumentenomzet van externe verkopers bedroeg 60%. Bol.com had in het eerste jaar 49.000 externe verkooppartners. De verkopen via Bol.com daalden met 7%. Dat is minder dan de markt, die met 15% kromp. Het is de bedoeling om de webwinkel in de tweede helft van dit jaar naar de beurs te brengen.
Amerika compenseert Europa
Aan de andere kant van de oceaan was de netto omzet €12,2 miljard. Een stijging van 5,8%. De omzet steeg onder meer door positieve wisselkoersen, de overname van Southeastern Grocers en hogere brandstofverkopen. De online verkopen stegen met 4,6%. Wel daalde de onderliggende bedrijfsmarge met 0,4% naar 4,4%. De lichte daling werd veroorzaakt door hogere arbeids-, energie- en distributiekosten. Ahold-Delhaize verwacht dat de sterke dollar en het consumentenklimaat in Noord-Amerika voldoende zijn om de lastige economische situatie in Europa te compenseren. Daarom is de verwachting dat de winst per aandeel aan het eind van het jaar vergelijkbaar is met die in 2021. Eerder verwachtte het bedrijf nog een langere winst per aandeel.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.