Voedingsmiddelen waren in april in Nederland 7,2% duurder dan een jaar eerder. De hogere prijzen die de consument betaalt, staan nog altijd niet in verhouding tot de hogere kosten die veel voedingsproducenten en supermarkten het afgelopen jaar voor hun kiezen hebben gekregen. Dit meldt Rabobank vandaag (13 mei) in haar update over de foodsector. Leveranciers berekenen de kosten steeds meer door, waardoor volgens de bank de de opwaartse druk op de voedselprijzen de komende periode doorzet.
De foodsector heeft te maken met 'een historisch ongekende kostenstijging', stelt de bank. "In januari en februari van dit jaar probeerden supermarkten de prijsverhogingen richting consumenten te vertragen. Dat ging vaak ten koste van de marge van leveranciers. Inmiddels lijkt het sentiment aan de onderhandelingstafel iets gedraaid. Als foodretailers prijsverhogingen niet accepteren, riskeren ze dat ze bepaalde producten niet meer geleverd krijgen. Dit draagt ertoe bij dat de consumentenprijsinflatie nu snel verder oploopt. De prijsontwikkeling verschilt echter sterk van categorie tot categorie", aldus de update.
Al voor de oorlog in Oekraïne waren de grondstofprijzen aan een opmars bezig. De impact daarvan komt daar bovenop. Ten opzichte van april 2021 is de gasprijs ongeveer vier keer hoger, is de graanprijs met 60% gestegen en is de prijs voor oliezaden ook verviervoudigd. De prijzen lopen nog steeds op. In april werden belangrijke landbouwgrondstoffen, zoals graan en oliezaden duurder, onder andere door het Indonesische exportverbod op palmolie.
Consumenten bezuinigen op boodschappen
Naast het lager zetten van de thermostaat, wordt er ook bezuinigd op de uitgaven aan boodschappen, constateert de bank. "In de supermarkt zien we dat consumenten weer meer aanbiedingen en huismerken kopen. Daarnaast lijken de hard discounters zoals Lidl en Aldi in de afgelopen weken voor het eerst in lange tijd marktaandeel gewonnen te hebben van service supermarkten."
Als we kijken naar de afgelopen twintig jaar, dan betekent volgens de bank een combinatie van fors hogere prijzen en een laagterecord aan consumentenvertrouwen geen goed nieuws voor de vraag in restaurants en speciaalzaken. "De horeca profiteert nog van de euforie dat we de lockdownmaatregelen in Nederland achter ons hebben kunnen laten, maar zeker in de tweede helft van 2022 kan het sentiment mogelijk omslaan."
Ambachtelijke bakkers aan de slag om klanten vast te houden
Consumenten gaan ook switchen van verkoopkanaal en dat hangt de ambachtelijke bakker als een zwaard van Damocles boven het hoofd, staat in het RaboResearch-artikel 'De ene bakker is de andere niet'. "Tijdens de coronaperiode hebben ambachtelijke bakkers veel terrein herwonnen op de supermarkt. Zowel aankoopfrequentie als bestedingsbedrag gingen omhoog. Warme bakkers wisten deze marktaandeelwinst de afgelopen maanden ook heel knap vast te houden, ondanks de heropening van de horeca en de al stijgende consumentenprijzen. De geschiedenis laat echter zien dat wanneer de voedingsprijzen hard oplopen – zoals in 2008, 2010, 2017 en 2019 – en het consumentenvertrouwen onder druk staat, een deel van de consumenten de voedingsspeciaalzaak vrij snel links laat liggen. Waar de uitdaging voor de industriële bakker vooral ligt in het realiseren van een kostendekkende verkoopprijs, moeten ambachtelijke bakkers de komende maanden aan de slag om hun klanten vast te houden."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.