FUL Foods werd twee jaar geleden opgericht door Sara Guaglio, Cristina Prat Taranilla en Julia Streuli. Inmiddels heeft het meerdere dorstlessers, geproduceerd van de superalg 'spirulina', op de markt gebracht. "Niet alleen proberen we géén negatieve impact op het klimaat te hebben, we willen het klimaat ook écht verbeteren. Dit doen we onder meer door de manier waarop we produceren." Julia (links op de foto) vertelt in Food People meer over ambities, kansen en uitdagingen.
Waar is het idee voor FUL Foods vandaan gekomen?
"Sara, Cristina en ik hebben elkaar ontmoet tijdens onze MBA aan de INSEAD Business School in Singapore. We dachten in eerste instantie dat we totaal verschillende achtergronden hadden, zonder enige overeenkomsten op het gebied van voedsel- of consumentenproducten. Wel deelden we een nieuwsgierigheid naar innovatieve oplossingen die de transitie naar een netto nul-emissie versnellen. Ook bleek dat we alle drie een passie hadden voor duurzaam en gezond voedsel. Dat was het moment waarop we besloten onze krachten te bundelen en een onderzoek startten naar de toekomst van voedsel. De focus lag daarbij op bedrijven die de gezondheid van mensen en klimaat ten goede komen. Hoe meer we leerden, hoe meer we ervan overtuigd raakten dat er enorme kansen zijn op het gebied van duurzame ingrediënten en alternatieve eiwitten, vooral rond microalgen."
"Na ons onderzoeksproject hebben we een business plan opgesteld om het potentieel van Spirulina te ontsluiten door middel van onze gepatenteerde, duurzame ingrediënten en consumentenproducten. Met dit plan hebben we meegedaan aan de ondernemingswedstrijd van onze school en uiteindelijk hebben we zelfs gewonnen. Na de prijsuitreiking gingen we rechtstreeks naar Nederland (naar Wageningen Universiteit) om toptalent in de voedingswetenschap te werven om ons te helpen ons idee tot leven te brengen."
Wat drijft jou om in de voedingsmiddelenindustrie te werken?
"Er is in de voedingsindustrie geen tekort aan uitdagingen. In elk facet van de toeleveringsketen is wel iets dat moet worden aangepakt. Tegelijkertijd is er in de foodsector ook geen gebrek aan kansen om oplossingen te creëren voor deze uitdagingen die duurzamer, voedzamer en smakelijkere producten met zich mee brengen. Dat vind ik mooi."
Heeft de coronapandemie jullie ook kansen geboden, naast de vele uitdagingen?
"Wij zijn officieel begonnen met FUL Foods in februari 2020. Onze reis begon dus in een wereld die werd vormgegeven door de coronapandemie. Ik ben ervan overtuigd dat er altijd kansen zijn als je toegewijd bent om deze te vinden. Voor ons zorgde de coronacrisis ervoor dat we onmiddellijk de tijd hadden om ons te focussen – zonder afleidingen – op het ontwikkelen van onze kern-IP's en het produceren van onze FUL-ingrediënten en -producten. Ook heeft de pandemie consumententrends veranderd, onder meer op het gebied van gezondheid. Dat heeft ons de kans geboden om de FUL-producten als mainstream te positioneren in plaats van als nicheproduct."
Wat merken jullie van de huidige grondstoftekorten?
"Dit is een uitgelezen kans om de manier waarop we wereldwijd voedselgrondstoffen produceren, toekomstbestendig te maken. Daarvoor moeten we investeren in verschillende zaken. Denk aan het tegengaan van klimaatverandering. Klimaatverandering zal de extreme weersomstandigheden, die de gewasproductie schaden, alleen maar versnellen. Het is van cruciaal belang dat de gewassen van de toekomst - ondanks deze escalerende extremen - consistente opbrengsten opleveren. Ook moeten we voedsel produceren dat minder (natuurlijke) hulpbronnen gebruikt."
"Ten derde zijn wij van mening dat we vanaf nu de focus moeten hebben op decentralisatie. We zijn getuige van de catastrofale effecten die zich ontvouwen van de afhankelijkheid van een wereldwijd systeem van belangrijke grondstoffen, zoals tarwe en meststoffen. Veel van deze grondstoffen kunnen worden vermeden als regio's (en zelfs landen) lokaal kunnen produceren."
En hoe worden jullie beïnvloed door de hoge energieprijzen?
"Dit heeft voornamelijk effect op onze supply chain. En dan met name op de transportkosten. Die zijn echt flink gestegen."
Wat willen jullie uiteindelijk bereiken met FUL?
"Ons doel is om toekomstbestendige voedingsmiddelen van microalgen te blijven ontwikkelen. We streven ernaar om producten te ontwikkelen die aantrekkelijk zijn voor de consument (met de focus op lekker, handig en betaalbaar), voedzaam zijn én geen negatieve impact hebben op ons klimaat. Daarbij richten we ons niet alleen op het 'geen negatieve impact hebben', maar proberen we het klimaat ook te verbeteren door de manier waarop onze producenten worden gemaakt. In ons geval betekent het dat we meer CO2 recyclen dan dat we uitstoten."
Tenslotte. Naast je werk, wat vind je nog meer leuk om te doen?
"Ik ben gek op rennen en wandelen in de bergen. Momenteel ben ik zelfs aan het trainen voor een race in juni in Chamonix. Al moet ik zeggen dat het lastig is om te trainen voor zo'n 'verticale' race in Nederland."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.