De Indiase ondernemers Karthik Jayaraman en Sanjay Dasari richtten in 2015 het bedrijf WayCool op. Het in India gevestigde bedrijf kan het best worden omschreven als een moderne en creatief ingestelde ketenregisseur in voeding. Wat drijft Jayaraman?
De sterk versnipperde foodketen in India heeft grote nadelen voor het inkomen van boeren in het land, maar ook zeker de efficiëntie van de voedselketen. De vele schakels en partijen zorgen voor veel verliezen die de faalkosten van de hele keten verhogen. Ondernemer Karthik Jayaraman wil met het beter koppelen van vraag en aanbod het verschil maken voor boeren en voedselverspilling tegengaan.
WayCool is actief op de voedselmarkt in India, hoe sterk verschilt deze markt zich van deze in Westerse landen?
"India telt 1,4 miljard mensen en geven elk jaar €800 miljard aan voeding uit. Bijna alle voeding wordt gekocht in kleine winkeltjes aan de straat. India telt liefst 12 miljoen van dergelijke 'shops'. De aanvoer van deze bedrijfjes gaat via een erg lange niet efficiënte logistieke keten. Hier ontstaat erg veel verlies. Onderzoekers schatten in dat in India zo'n 25% van de geproduceerde voeding uiteindelijk niet wordt geconsumeerd. Daarmee kunnen we een land als Brazilië voeden. Veel van dit verlies ontstaat doordat de bestaande ketens aanbodgestuurd zijn en er soms flink verlies van voorraden optreedt."
Kunt u schetsen waar WayCool zich precies mee bezighoudt?
"Wat wij sinds 2015 op deze markt doen, is het verbinden van de eigenaren van boeren en winkelverkopers. De handel verloopt nu via te veel schakels en we proberen deze lijnen beter in te richten. We beheren een groot aantal collectiecentra, waar we producten van boeren distribueren. Bovendien hebben we zo'n 50 distributiecentra van waaruit we de goederen aan ongeveer 100.000 winkels leveren. We praten dan nu al over meer dan 1.200 ton product per dag."
Vraag en aanbod komen digitaal bij elkaar?
"Een winkel plaatst inderdaad via een app een order op ons platform van een specifiek product. Wij garanderen vervolgens dat in ieder geval 98% van de bestelling de volgende dag wordt geleverd. Door deze manier van werken kunnen wij goed inschatten wat er gemiddeld genomen wordt gevraagd. Daardoor kunnen wij ook heel duidelijk bij boeren aangeven hoeveel product wij nodig hebben. Deze kunnen het aanbod daar dan meer op aanpassen. Dit zorgt er voor dat er minder verliezen optreden in de tussenhandel. We maken van een aanbodgestuurde markt een vraaggestuurde markt."
Wat waren de voornaamste motieven om de business te starten?
"Sociale impact is daarin een hele belangrijke. In India is ongeveer 70% van de mensen werkzaam in de voedselketen. Als we stapjes kunnen zetten in het inkomen van deze mensen, kunnen we voor een hele grote groep iets betekenen. We wilden graag onze kennis gebruiken. Niet als voedselproducent, maar als supply chain experts."
Krijgt een boer ook betere prijzen?
"De voordelen voor boeren zitten hem in meerdere zaken. Allereerst zit er meer stabiliteit in de prijsvorming. We geven advies over beplantingsplannen, waarbij de focus ligt op een meer gespreide oogst. Hierdoor wordt het risico in de opbrengstprijzen gereduceerd, omdat er meer verkoopmomenten zijn. Ten tweede is er meer transparantie in de prijsvorming. Veel boeren verkopen hun producten op de markten aan handelaren en horen later pas wat zij voor deze producten ontvangen. In de apps hebben zij dit direct inzichtelijk. Ook kunnen boeren via de app ondersteuning krijgen, bijvoorbeeld als er vragen zijn over ziektes in de gewassen of. bij dieren. Door snel hulp in te schakelen, kunnen we ook snel advies geven over eventueel mogelijke behandelingen. We delen dus veel kennis met boeren en geven ze transparantie in de prijzen. Daar zitten de voordelen."
Is het maken van rendement een bedrijfsdoel voor WayCool?
"Ja we zijn natuurlijk ook gewoon bedrijfsmatig bezig en winst is nodig om te kunnen opschalen, duurzaam te groeien. Het sociale aspect is echter om echt iets te kunnen toevoegen aan de levens van mensen, een heel belangrijke factor in onze ondernemersgedachte."
Maakt u zich als ondernemer in food zorgen over de huidige bedreiging van de voedselzekerheid?
"Het rare is dat als we alle landen en oogsten wereldwijd bij elkaar voegen, er genoeg is voor iedereen. De grenzen vormen vormen in een jaar als deze de problemen. Er zijn nu natuurlijk wel krappe aanbodsituaties op korte termijn, maar de hogere prijzen lokken ook weer hogere oogsten uit. Er is wereldwijd genoeg capaciteit om alle magen te vullen. Het vergt echter een gezamenlijke inspanning om de juiste producten, op het juiste moment met de juiste prijs beschikbaar te krijgen. Hier ligt een rol voor een nieuwe generatie mensen, die nieuw toepasbare technische kennis kan inzetten om voedselzekerheid te creëren maar ook acht te slaan op ons ecosysteem. Met het tegengaan van verspilling kunnen wij als WayCool hierin ook een steentje bijdragen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.