Unilever zag de omzet groeien en de afzet dalen tijdens het tweede kwartaal van 2022. Het bedrijf zag zich genoodzaakt de prijzen te verhogen vanwege de inflatie en de gestegen kosten. Een stijging die voorlopig nog niet voorbij lijkt te zijn.
Unilever verhoogde de prijzen met gemiddeld 9,8% wereldwijd en met 6,0% in Europa. De prijzen van voedsel stegen wereldwijd met 8,3%. Met de prijsverhogingen loopt het bedrijf naar eigen zeggen voor op de rest van de markt. Daarmee hoopt Unilever dat de prijs eerder geaccepteerd wordt en het bedrijf is bereid daarvoor wat afzet en marktaandeel op te geven.
Bang dat het de prijzen te veel verhoogt en daarmee klanten wegjaagt, is Unilever niet. Het effect van de prijsverhogingen worden namelijk op de voet gevolgd en geannuleerd als het bedrijf merkt dat de concurrentie niet meegaat in de prijsverhoging of als de verhoging iets te extreem was. Dit is iets wat het bedrijf al een aantal keer heeft moeten doen. Deze prijswijzigingen kan het bedrijf binnen enkele dagen doorvoeren en vervolgens weer annuleren.
Inflatiepiek moet nog komen
Unilever verwacht dat de inflatiepiek in de tweede helft van 2022 wordt bereikt. Dan zullen de hoge grondstofprijzen ook doorberekend gaan worden aan de consument, zo vertelt CEO Alan Jope tijdens een gesprek met aandeelhouders. Het is zijn verwachting dat de afzet dan ook lager zal liggen dan in de eerste helft van het jaar.
"We hebben zo'n 70% van onze kostenstijging doorberekend aan de consument. De kostenstijgingen gaan we uitspreiden over een paar jaar en we doen er alles aan om waar het kan geld te besparen en de financiële druk op de consument zo klein mogelijk te houden'', aldus Jope tegen Bloomberg. Om diezelfde reden zet het bedrijf ook in op een 'goed, beter, best'-model, waarbij het producten verkoopt in meerdere prijscategorieën.
Huismerk herovert marktaandeel
Onlangs kwam er nieuws naar buiten dat Jumbo de consument ziet overstappen op huismerken. Iets dat Unilever wil voorkomen, zegt Jope bij Bloomberg. Het marktaandeel van merkproducten groeide tijdens de coronaperiode en Jope ziet nu dat in sommige landen en in sommige categorieën huismerken weer wat terrein terug aan het veroveren zijn.
In Europa verliest Unilever vooral terrein in de categorie voeding. Unilever zag daarbinnen het marktaandeel in bepaalde Europese markten krimpen. Toch is de schade beperkt gebleven dankzij goede ijsverkopen in onder meer horeca en positieve cijfers van de Food Solutions tak, die producten aan onder meer restaurants en cateraars leveren. Die laatste tak bevindt zich nu boven het niveau van voor de pandemie.
Waar concurrent Nestlé in de clinch lag met Albert Heijn over prijsverhogingen en Pepsico ruzie had met Picnic, heeft Unilever volgens Jope nog geen conflict gehad met supermarkten over prijsverhogingen, zo tekent Bloomberg op.
Ben & Jerry's
Ben & Jerry's bevindt zich in een conflict met moederbedrijf Unilever over de verkoop van ijs in de bezette gebieden in Israël. Hoewel een verkoop van het koppige dochterbedrijf voor de hand ligt, is Unilever dat volgens Jope geenszins van plan. "Ben & Jerry's is een van onze meest succesvolle merken van de laatste twintig jaar." Momenteel is Unilever in gesprek met Ben & Jerry's om buiten de rechtszaal tot een overeenstemming te kopen. Jope ziet dan ook een positieve toekomst voor de ijsmaker binnen Unilever, waarbij het campagne kan blijven voeren voor belangrijke problemen als klimaatverandering. Hij is ook niet van plan om een nieuwe overeenkomst op papier te zetten waarmee de onafhankelijke positie van Ben & Jerry's zou komen te vervallen.