Ruud Morijn Photographer / Shutterstock.com

Analyse Logistiek

Hinder vrachtverkeer door extreem lage waterstand

8 Augustus 2022 - Linda van Eekeres

Binnenvaartschippers ondervinden hinder van de lage waterstanden voor de tijd van het jaar van de Rijn, Maas en IJssel. Dit komt door de aanhoudende droogte die naar verwachting nog een tijd aanhoudt. Sinds 3 augustus geldt daarom ook een 'feitelijk watertekort'.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Doordat de rivieren minder diep zijn kunnen schepen minder lading meenemen, meldt Rijkswaterstaat. Het waterpeil van de Rijn is uitzonderlijk laag en zakt volgens Rijkswatersstaat deze maand verder naar een stand die in de afgelopen honderd jaar maar twee maal net zo laag was. "De waterschappen en Rijkswaterstaat nemen extra maatregelen om water vast te houden, water te besparen en waar mogelijk de aanvoer te vergroten", aldus Rijkswaterstaat op de website. 

Volgens een stuk in het Financieele Dagblad deze week verergert de lage waterstand van de Rijn de knelpunten die er al bestaan door extra vraag naar schepen om kolen naar Duitse centrales te vervoeren en dreigt een acuut capaciteitsprobleem op de Rijn. 

Spotprijzen containers
De Drewry's World Index zakt met $6.628 per container van 40 voet voor de 23e week op rij weer iets (2%) ten opzichte van vorige week. Alleen de tarieven op de route van New York naar Rotterdam zijn gestegen, met 1%. De tarieven zijn nog steeds 84% hoger dan het vijfjarig gemiddelde van $3.594. De Deense  rederij A.P. Møller-Maersk spint garen bij de torenhoge prijzen. Deze week maakte het bedrijf bekend dat het dit jaar een hoger bedrijfsresultaat verwacht (een Ebitda van $37 miljard).  

Drewry's World Index
Route 21 juli '22 28 juli '22 4 augustus '22 Mutatie laatste week Mutatie per jaar
Index $6.820 $6.762 $6.628 -2% -29%
Shanghai - Rotterdam $9.092 $9.154 $8.939 -2% -34%
Rotterdam - Shanghai $1.212 $1.197 $1.199 0% -28%
Shanghai - Genoa $10.300 $9.929 $9.741 -2% -24%
Shanghai - Los Angeles $7.280 $7.199 $6.985 -3% -32%
Los Angeles - Shanghai $1.259 $1.259 $1.263 0% -15%
Shanghai - New York $9.842 $9.827 $9.774 -1% -28%
New York - Rotterdam $1.276 $1.274 $1.292 +1% +3%
Rotterdam - New York $6.926 $6.921 $6.939 0% +8%

Ondertussen zitten de pakhuizen ten oosten van Los Angeles stampvol omdat goederen als elektronica, kleding en meubels in de Verenigde Staten minder aftrek vinden vanwege de hoge inflatie. Vrachtvervoersplatform Freightos meldt dat ondanks de lagere vraag naar bepaalde goederen vervoerders er nog steeds op anticiperen dat er de komende maanden transatlantisch grote volumes worden vervoerd. Tarieven zullen naar verwachting niet sterk dalen, vanwege nieuwe verstoringen door corona in Azië arbeidsconflicten en opstoppingen in havens in Europa en Noord-Amerika.
 

Freightos Baltic Index (FBX)
  Wereldwijd Azië - westkust VS Azië - oostkust VS Azië - Noord-Europa Noord-Europa - oostkust VS
Deze week $6.150 $6.692 $9.978 $10.515 $7.745
Vorige week 0% 2% -3% 9% -8%
Vorig jaar -42% -65% -52% -24% +28%

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden