Koffiegiganten JDE Peet's en Starbucks presteerden beiden deze week hun kwartaalcijfers. Een uitstekend moment om beide bedrijven met elkaar te vergelijken/
Omdat het om twee onafhankelijke bedrijven gaat, is het lastig de gegevens een-op-een met elkaar te vergelijken. Zo is het ene bedrijf groot dankzij de verkoop van koffie voor thuisgebruik en verdient het andere bedrijf voornamelijk zijn geld met de verkoop van koffie in de eigen koffiezaakjes.
De afgelopen periode groeiden beide bedrijven vooral op terreinen waar de ander goed in is. Zo zag JDE Peet de buitenshuisomzet met 33,7% groeien en groeide de binnenshuisomzet met 12%. De omzet van Starbucks in de eigen restaurants groeide met 4%, terwijl de omzet uit de overige inkomsten, waar ook de verkoop van Starbucks-koffie in supermarkten onder valt, 21% toenam.
Wat opvalt in de cijfers van JDE Peet's is dat de uitgaven aan groene ongebrande koffie met meer dan 70% zijn gestegen. De totale grondstofuitgaven van dat bedrijf stegen met 36%. Starbucks maakt dit onderscheid niet, maar de koffieketen zag de product- en distributiekosten met 18,5% stijgen in het derde kwartaal van 2022 ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen 30 juni 2021 en 30 juni 2022 steeg de prijs van Arabica-bonen met 44% en de prijs van Robusta-bonen met 18% op de ICE beurs in New York.
Onrust in Oekraïne
Beide bedrijven zijn ook actief in Oekraïne en lijden dus ook onder de gevolgen van de oorlog daar. Zo moest JDE Peet €7 miljoen afschrijven aan schade door de oorlog, mede doordat een fabriek beschadigd werd. Het bedrijf haalt respectievelijk 5% en 1% van de omzet uit Rusland en Oekraïne. En hoewel het de activiteiten in het eerstgenoemde land nog niet van de hand heeft gedaan, is het wel gestopt met uitgaven aan marketing en wordt de operatie daar sinds de start van de oorlog lokaal geleid. Ook wordt er geen geld meer in gestoken, behalve voor regulier onderhoud. Ook betaalt de Russische tak geen dividend meer uit.
Starbucks heeft ervoor gekozen om Rusland geheel te verlaten. Het bedrijf kondigde dat in mei aan en zei toen in gesprek te zijn met de licentiehouder over dat vertrek. Inmiddels is bekend dat de circa 2.000 medewerkers van Starbucks in dat land zes maanden salaris krijgen doorbetaald en worden geholpen bij het zoeken naar een andere baan buiten het bedrijf. In totaal gaat het om 130 winkels die gesloten worden en verkocht worden aan rapper Tinmati. Hij koopt de winkels samen met zijn zakenpartner en restauraneigenaar Anton Pinsky.
De verkoop moet nog door Starbucks bevestigd worden. Het zou betekenen dat het bedrijf zich volledig en definitief uit Rusland terugtrekt. JDE Peet's houdt de deur voorlopig nog op een kiertje.