Voedingsmiddelengigant Archer Daniels Midland (ADM) gaat samenwerken met New Culture, een bedrijf dat plantaardige zuivel produceert. De samenwerking moet de ontwikkeling en en het vermarkten van alternatieve zuivelproducten versnellen.
ADM stelt in een persbericht dat de samenwerking tussen beide bedrijven een teken is dat zij zich inzetten voor een duurzame voedselvoorziening.
De zuivelmarkt in de VS kent een waarde van $70 miljard, waarvan 30% uit kaas bestaat. Plantaardige kaas loopt echter nog ver achter op de traditionele variant, onder meer vanwege het grote verschil in smaak. Hierdoor heeft de plantaardige kaas nog niet het winkelwagentje van de consument veroverd. Daar hopen ADM en New Culture, dat onder meer plantaardige mozzarella maakt, met deze samenwerking verandering in te brengen.
Nieuwe producten
Door de samenwerking kunnen beide bedrijven samen producten ontwikkelen waarbij ze de innovaties van New Culture op het gebied van plantaardige zuivel gebruiken. Ook kunnen New Culture-producten sneller naar de markt worden gebracht dankzij de capaciteiten van ADM.
Hierdoor kan New Culture haar plantaardige en caseïne vrije producten op grotere schaal produceren. Zo kan de plantaardige mozzarella op grote schaal worden geleverd aan partijen in de voedingsindustrie. De eerste van die partijen zijn de pizzeria's, waar de plantaardige mozzarella vanaf 2023 verkrijgbaar moet zijn. ADM gaat productiecapaciteit van zowel zuivel- als fermentatiefabrieken beschikbaar stellen aan New Culture om dit voor elkaar te krijgen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.