De grootste containerhaven van het Verenigd Koninkrijk dreigt vanaf maandag een week lang plat te gaan. Deze staking zal een enorme economische impact hebben aangezien bijna de helft van al het Britse containerververvoer daar wordt afgehandeld.
De Baltic Exchange Dry Index voor bulkvervoer is gisteren (25 augustus) 90 punten gedaald en staat nu met 1.123 punten op het laagste punt in achttien maanden. Op 18 augustus was dat nog 1.320 punten. De Freightos Baltic Index (FBX) stond vorige week op $5.830 per container van 40 voet. Vandaag (26 augustus) is dat $5.820. De Drewry's World Index met spotprijzen voor containers zakt met 4%. Op jaarbasis is dat 39%.
Route | 11 augustus '22 | 18 augustus '22 | 25 augustus '22 | Mutatie laatste week | Mutatie per jaar |
Index | $6.430 | $6.224 | $5.986 | -4% | -39% |
Shanghai - Rotterdam | $8.833 | $8.430 | $8.010 | -5% | -42% |
Rotterdam - Shanghai | $1.195 | $1.187 | $1.190 | 0% | -28% |
Shanghai - Genoa | $8.779 | $8.587 | $8.391 | -2% | -38% |
Shanghai - Los Angeles | $6.834 | $6.521 | $6.127 | -6% | -46% |
Los Angeles - Shanghai | $1.258 | $1.253 | $1,254 | 0% | -10% |
Shanghai - New York | $9.749 | $9.710 | $9.569 | -1% | -32% |
New York - Rotterdam | $1.290 | $1.298 | $1.278 | +2% | +12% |
Rotterdam - New York | $6.945 | $6.936 | $6.922 | 0% | +7% |
Staking Felixstowe
In de grootste containerhaven van het Verenigd Koninkrijk wordt al bijna een week gestaakt. Voor de Nederlandse vlees-, groenten- en fruitsector is het VK na Duitsland de belangrijkste afzetmarkt, voor Nederlandse exporteurs zijn de gevolgen van de staking te overzien, liet de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) deze week weten aan Foodbusiness. In Felixstowe komen vooral zeecontainers binnen die van ver komen. Vanuit Nederland gaat veel via vrachtwagens met ferry's of via de Kanaaltunnel. In het Verenigd Koninkrijk heeft de voedingssector meer last, omdat ladingen elders moeten worden gelost of op de kade blijven staan. Zondag is de laatste dag van de staking. Vakbond Unite heeft al aangegeven dat als er dan nog niet tegemoet is gekomen aan de looneisen er een nieuwe staking volgt. Die zal twee weken van tevoren worden aangekondigd.
Afvoer Rijn
Het waterpeil van de Rijn is nog steeds laag, maar met 7,28 meter boven NAP bij Lobith hoger dan donderdag 18 augustus toen het laagste peil ooit werd gemeten (6,48 meter boven NAP). Dat is nog wel lager dan wat gebruikelijk is (8,70 meter boven NAP), maar geeft de binnenvaart iets lucht. De aanvoer van Rijnwater is momenteel groter dan vorige week, dankzij regenval vorige week, vooral in Zwitserland. Bij Lobith wordt vandaag (26 augustus) een aanvoer van iets boven de 1.000 m3/s verwacht. Na het weekend rekent Rijkswaterstaat weer een langzame afvoerdaling richting 800 m3/s. "De effecten van de nog steeds lage Rijnaanvoer op de scheepvaart zijn groot, door de beperkte vaardiepte op verschillende trajecten en maatregelen ten behoeve van de waterverdeling, zoals zuinig schutten en stremmingen van sluiskolken. De verwachte toename van de Rijnaanvoer kan de situatie enigszins verbeteren, maar ook voor de scheepvaart zal dit tijdelijk van aard zijn", aldus Rijkswaterstaat.