De Chinese Yili Group heeft de omzet en winst over het eerste halfjaar van 2022 , met achtereenvolgens 12,3 en 15,4% zien stijgen. De omzet kwam uit op €9,185 miljard, de winst steeg naar €889 miljoen. Daarmee overtreft het bedrijf de eerder uitgesproken verwachtingen.
Yili presenteert ook sterk betere cijfers dan veel Westerse zuivelbedrijven. Vooral in de melkpoederbusiness en de zuivelproducten gaat het Yili erg goed. Hier bedroeg de groei 58%, het hoogste percentage in de hele sector. De omzet in de kaasactiviteiten nam sprongsgewijs toe en steeg tot meer dan 40%. In de vloeibare zuivel, goed voor het grootste deel van de afzet, bedroeg de groei 31%. De omzet in de ijsactiviteiten steeg relatief het minst, toch werd er het grootste marktaandeel in 28 jaar tijd mee bereikt.
Chinese afzetmarkt presteert het best
In het voorbije half jaar steeg de omzet in de vloeibare zuivel bij Yili naar €6,2 miljard. de omzet in de vaste zuivel groeide naar €1,75 miljard. Hoewel Yili de meeste omzet behaalt in China zelf, steeg ook de omzet van de activiteiten in het buitenland. Daar werd bijna 60% omzetgroei gerealiseerd.
Bestuursvoorzitter en CEO Pan Gang van de Yili Group toont zich vol vertrouwen over de verdere ontwikkeling van het bedrijf. ''We hebben de omzetgrens van 100 miljard yuan (€14,5 miljard) doorbroken. Nu kunnen we verder werken aan extra waardecreatie en toekomstige ontwikkeling.''