De winsten van de containervaart zullen in 2023/24 met 80% dalen door overcapaciteit volgens de Britse zakenbank HSBC. Dat schrijft Seatrade Maritime News. Verlies zal er volgens de bank echter niet gemaakt gaan worden.
Het beursgenoteerde A.P. Møller – Maersk heeft begin augustus de verwachte Ebitda over 2022 naar boven bijgesteld van $30 miljard naar $37 miljard. Parash Jain, hoofd van Shipping & Ports & Asia Transport Research voor HSBC, zegt tegen Seatrade Maritime News dat de winsten in de sector in 2022 waarschijnlijk een piek zullen bereiken en daarna gaan dalen.
Er zijn tekenen dat de spottarieven snel kunnen dalen tot pre-corona niveau door de steeds groter wordende kloof tussen vraag en aanbod. Toch verwacht HSBC dat contracttarieven zich boven een pre-pandemisch niveau zullen stabiliseren. De Drewry's World Index is deze week met $5.662 per container van 40 voet, 5% lager dan vorige week en 45% lager dan op de piek die werd bereikt in september 2021. Het huidige tarief is nog altijd 55% hoger dan het vijfjarig gemiddelde van $3.664 per container.
De Baltic Exchange Dry Index voor bulkvervoer staat nu op 1.002 punten. Vorige week was dat 1.123 punten en dat was toen het laagste punt in achttien maanden.
Drewry's World Index
Route | 18 augustus '22 | 25 augustus '22 | 1 september '22 | Mutatie laatste week | Mutatie per jaar |
Index | $6.224 | $5.986 | $5.662 | -5% | -43% |
Shanghai - Rotterdam | $8.430 | $8.010 | $7.583 | -5% | -46% |
Rotterdam - Shanghai | $1.187 | $1.190 | $1.190 | 0% | -28% |
Shanghai - Genoa | $8.587 | $8.391 | $7.971 | -5% | -41% |
Shanghai - Los Angeles | $6.521 | $6.127 | $5.562 | -9% | -52% |
Los Angeles - Shanghai | $1.253 | $1,254 | $1.262 | +1% | -12% |
Shanghai - New York | $9.710 | $9.569 | $9.304 | -3% | -38% |
New York - Rotterdam | $1.298 | $1.278 | $1.282 | 0% | +10% |
Rotterdam - New York | $6.936 | $6.922 | $6.839 | -1% | +18% |
Waterstanden blijven laag door droogte
De effecten van de droogte blijven de binnenvaart parten spelen. De waterstand in de rivieren is laag. Het extra water dat vorige week via de Rijn in Nederland binnen is gekomen was goed voor een deel van de scheepvaart. De komende weken wordt er neerslag in de stroomgebieden van de Rijn en Maas én in Nederland verwacht, meldt Rijkswaterstaat op haar website. "Dit geeft enige verlichting, maar is bij lange na geen structurele oplossing voor alle problemen. Daarvoor is veel langdurige neerslag nodig."
Wachttijd lossen door havenstaking opgelopen
De staking in de grootste containerhaven van het Verenigd Koninkrijk, Felixstowe, eindigde maandag na acht dagen zonder akkoord. De vakbond dreigt met nieuwe stakingen. Het aantal dagen dat een containerschip gemiddeld moet wachten om daar te lossen is verdubbeld naar tien dagen. De wachttijd voor de export is slechts 9% gestegen.
Hoewel verladers naar andere havens uitweken, nemen de opstoppingen in sommige van de belangrijkste havens van Europa - die een belangrijke rol spelen bij de hoge vrachttarieven - volgens vrachtvervoersplatform Freightos voor het eerst in maanden af. Waarschijnlijk is dit een gevolg van dalende volumes. Door de hoge inflatie neemt de vraag af en de voorraden toe. Ook in de VS neemt het aantal wachtende schepen af. Voor de kust van LA wachten nu acht containerschepen, het laagste aantal sinds eind 2020. De vertragingen vanaf land houden echter aan. Toch zijn de opstoppingen volgens Freightos nog lang geen verleden tijd. Het probleem heeft zich voor een deel verplaatst naar de oostkust en de Golfkust, omdat verladers de westkust mijden. Op het hoogtepunt ging het in januari om 150 schepen die wachtten op een ligplaats in Noord-Amerika, waarvan 73% in de buurt van LA en Long Beach. Nu zijn dat er nog 132, maar ongeveer driekwart daarvan wacht voor de oostkust of de Golfkust, aldus Freightos.
Wereldwijd | Azië - westkust VS | Azië - oostkust VS | Azië - Noord-Europa | Noord-Europa - oostkust VS | |
Deze week | $5.608 | $5.405 | $9.073 | $9.579 | $8.302 |
Vorige week | -1% | 0% | 0% | -4% | 0% |
Vorig jaar | -46% | -71% | -55% | -31% | +40% |