Fonterra heeft de wind weer in de zeilen. Drie jaar geleden schreef de Nieuw-Zeelandse zuivelcoöperatie nog donkerrode cijfers, maar die zijn behoorlijk opgepoetst. De verbeterde resultaten lijken bovendien consistent. Het hebben van focus staat centraal in de succesformule. Net zoals Nieuw-Zeelandse melk.
Het gebroken boekjaar 2018/19 was een zwarte bladzijde in de geschiedenis van Fonterra. Het verlies was opgelopen tot NZ $605 miljoen en de leden-melkveehouders kregen voor het eerst in de geschiedenis geen dividend. Dit kwam hard aan in Nieuw-Zeeland, waar Fonterra het grootste bedrijf is. De impact van de zuivelreus op de economie is immers groot. De Nederlandse CEO Theo Spierings moest even daarvoor al het veld ruimen toen de resultaten snel bergafwaarts gingen.
Nu, drie jaar later, hangt de vlag weer fier in de top. Vorige week meldde Fonterra een winst van NZ $591 miljoen in boekjaar 2021/22, omgerekend zo'n €350 miljoen. Van dergelijke winstcijfers kan FrieslandCampina alleen maar dromen. Fonterra heeft zich bovendien snel herpakt. In 2020/21 was de winst nagenoeg gelijk aan afgelopen boekjaar, de verbeterde resultaten zijn daarmee consistent. De leden melkveehouders profiteerden middels een recordhoge melkprijs en een dito dividend.
Focus
De ommekeer in de resultaten is te danken aan de focus die de huidige CEO Miles Hurrel heeft aangebracht. Het valt op dat hij minder heeft met buitenlandse avontuurtjes dan zijn voorgangers. Twee jaar geleden deed Fonterra afstand van de Chinese melkveebedrijven die een blok aan het been waren. Eerder dit jaar besloot Fonterra te vertrekken uit Rusland vanwege de oorlog in Oekraïne. Dit jaar verkocht Fonterra ook twee derde van de aandelen van zuivelhandelsplatform Global Dairy Trade aan European Energy Exanche (EEX) en New Zealand's Exchange (NZX).
De focusstrategie smaakt naar meer. De bedoeling is ook om de activiteiten in Chili af te bouwen. Naar verluidt kan Fonterra hier NZ $840 voor vangen. De activiteiten in Australië worden wel volledig aangehouden, zo kondigde Fonterra vorige week aan. Eerder wilden ze deze nog (gedeeltelijk) van de hand doen. Ook blijft Fonterra doorgaan met de activiteiten in Sri Lanka, Indonesië en Malysië. Dit zijn strategische hubs naar de belangrijke Aziatische afzetmarkt. Desalniettemin valt te concluderen dat Fonterra de laatste jaren behoorlijk is afgeslankt, zoals dat in de strategie al was aangekondigd.
Nieuw-Zeelandse melk
Bij Fonterra is de focus weer komen te liggen op het verwaarden van Nieuw-Zeelandse melk. Dit wordt ook expliciet naar buiten gecommuniceerd. Fonterra claimt dat de melk van eigen bodem wereldwijd de hoogste duurzaamheidstandaard heeft. De bedoeling richting 2030 is om deze duurzaamheid beter te verwaarden en daarmee te ontsnappen uit het bulksegment.
Dit laatste is waarschijnlijk wel makkelijker gezegd dan gedaan. Als grootste mondiale zuivelexporteur is Fonterra erg afhankelijk van het sentiment op de wereldmarkt waar de origine van zuivel vaak nog uitwisselbaar is. Daar moet Fonterra zien op te boksen tegen de Europese zuivelfabrikanten die duurzaamheid eveneens vaak centraal hebben gezet.