Alles is duurder geworden, in Nederland, maar ook in de VS. Alles behalve een blikje Arizona Iced Tea dat al sinds 1997 $0,99 kost. Dat jaar werd de prijs voor het eerst op het blikje gedrukt. En er is geen sprake van krimpflatie. Als de prijs van het blikje was gecorrigeerd voor inflatie zou die nu $1,84 moeten kosten.
Dat is alleen de inflatie. In werkelijkheid zou de prijs nog veel meer zijn gestegen. Zo werd ook het aluminimum gebruikt voor het blikje duurder, waren er de afgelopen jaren transportproblemen, is er een tekort aan arbeidskrachten en is de gasprijs gigantisch omhoog geschoten, allemaal factoren die de meeste frisdrank makers vroeger of later moeten doorberekenen in hun prijs.
Dat schrijven alle drankengiganten van Coca-Cola tot Pepsico in hun financiële verslagen. Het feit dat de prijzen van een blikje AriZona Iced Tea niet is gestegen is volgens CEO Don Vultaggio te danken aan zuinigheid en creativiteit. En een goed portie stalen zenuwen. Want zo wordt duidelijk uit een interview op de nieuwswebsite The Hill, van de scherp gestegen prijzen van aluminimum, maïs en olie, essentiële grondstoffen voor de productie en vervoer van een blikje AriZona wordt hij niet zenuwachtig.
''Als je de prijzen ziet pieken, moet je jezelf afvragen: geldt dit voor de lange termijn?'', zegt hij. ''Blijven de prijzen zo hoog? Want als dat het geval is, dan moeten er wat lange termijn beslissingen worden genomen. Maar als er een piek is, wat meestal het geval is, dan zal de prijs ook weer dalen.''
Bezuinigen waar je kan
Vultaggio geeft toe dat hij makkelijker bepaalde beslissingen kan maken omdat er geen raad van bestuur in zijn nek hijgt. Beslissingen zoals het verlagen van de kosten. Een groot deel van het kostenplaatje voor het bedrijf bestond uit het vervoer. En dus werd er besloten om over te stappen op vervoer via spoor, de dozen werden lichter zodat er meer kan worden ingeladen, maar ook het vervoeren van de producten 's nachts.
Ook investeert het bedrijf in automatisering. Een nieuwe fabriek van het bedrijf kan 1.500 blikjes per minuut produceren. Door minder aluminium te gebruiken in de deksels worden er nog meer kosten bespaard en worden ze nog lichter. Om de afstand tussen fabriek en winkel te verkleinen opende het bedrijf in het verleden meer fabrieken.
''Wat fabrikanten moeten begrijpen is iets wat ik al heel lang geleden heb geleerd. Verbeter wat je kan verbeteren, de dingen waar je geen controle over hebt, daar kun je niets aan doen. Maar de dingen die je kan verbeteren, je moet jezelf schamen als je daar niets aan doet", aldus Vultaggio.
99 cent op lange termijn mogelijk niet houdbaar
In een interview bij CNN gaf Vultaggio toe dat de prijs van $0,99 bijna een filosofische kwestie is. Bovendien trekt de prijs veel aandacht in het winkelschap, zowel van klanten als van supermarkten. Wel geeft hij eerlijk toe dat de prijs mogelijk niet houdbaar is als de huidige trend zich doorzet. Gelukkig zijn de prijzen van onder meer aluminimum en olie gedaald. En dus zal een blikje AriZona Iced Tea voorlopig nog wel even $0,99 cent kosten. En dat is volgens Vultaggio ook voor de klanten wel een pretje.