Shutterstock

Analyse Logistiek

'Kleine rederijen bijna onder break-evenpunt'

7 Oktober 2022 - Linda van Eekeres

De spottarieven, met name op de route tussen Azie en de Amerikaanse westkust, kunnen als ze in hetzelfde tempo blijven dalen op korte termijn voor sommige rederijen onder het break evenpunt per container komen, waarschuwt vrachtvervoersplatform Freightos deze week.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De spottarieven voor het vervoer van zeecontainers daalt al 32 weken op rij. De Drewry's World Container Index daalde deze week 8%, op jaarbasis is dat 64%. Het gemiddelde tarief is nu $3.689 per container van 40 voet. De enige routes waarop de tarieven op week- en jaarbasis stegen, zijn die van New York naar Rotterdam (+4%, +17% j-o-j) en vice versa (+3%, +17% j-o-j). Shanghai - Rotterdam is de grootste daler (-13%, j-o-j -68%).

Drewry's World Index
Route 22 september '22 29 september '22 6 oktober '22 Mutatie laatste week Mutatie per jaar
Index $4.472 $4.014 $3.689 -8% -64%
Shanghai - Rotterdam $6.027 $5.441 $4.724 -13% -68%
Rotterdam - Shanghai $1.006 $1.003 $976 -4% -40%
Shanghai - Genoa $6.419 $5.216 $4.912 -6% -64%
Shanghai - Los Angeles $3.779 $3.283 $2.995 -9% -73%
Los Angeles - Shanghai $1.282 $1.282 $1.226 -4% -7%
Shanghai - New York $7.701 $7.278 $6.887 -5% -54%
New York - Rotterdam $1.255 $1.252 $1.305 +4% +17%
Rotterdam - New York $6.737 $7.038 $7.252 +3% +17%

Hoewel de tarieven nog steeds 88% hoger zijn vergeleken met oktober 2019, hebben rederijen ook te maken met hogere kosten door de inflatie, terwijl de vraag niet meer zo hoog is en de tarieven op de meeste routes daardoor dalen. Kleinere rederijen maken volgens Freightos momenteel slechts gebruik van een derde van hun capaciteit. Vooral kleine rederijen zitten volgens het vervoersplatform in de gevarenzone. Veel kleinere vervoerders charteren schepen en zitten vaak vast aan dure contracten.

De grotere rederijen hopen er volgens het platform waarschijnlijk op dat de omstandigheden kleinere spelers uit de markt duwt en dat ze daarmee, in combinatie met het schrappen van vaarten (blank sailings), de tarieven stabiel kunnen krijgen.

Freightos Baltic Index (FBX)

  Wereldwijd Azië - westkust VS Azië - oostkust VS Azië - Noord-Europa Noord-Europa - oostkust VS
Deze week $3.808 $2.516 $6.634 $6.697 $7.652
Vorige week -6% -16% -5% -5% +2%
Vorig jaar -62% -85% -66% -54% +7%

Dalende vraag Chinese goederen
De afnemende vraag naar goederen uit China is in september terug te zien in de luchtvrachttarieven. In de Freightos Air Index zijn de transpacifische prijzen maar liefst 32% gedaald in een maand naar $5,12 per kilo (de helft van vorig jaar) en de prijzen voor luchtvracht van China naar Europa daalden 19% naar $4,13 per kilo (43% lager dan vorig jaar). Transatlantische tarieven zijn stabiel gebleven, maar zijn momenteel wel een kwart lager dan vorig jaar doordat er meer passagiers vervoerd worden. Het hoogseizoen begint voor de luchtvracht meestal eind oktober, maar dit jaar twijfelt de luchtvrachtindustrie of er wel een hoogseizoen komt. "Sommige vervoerders en expediteurs voorspelden een sterke piek, maar het conflict tussen Rusland en Oekraïne heeft de markt onvoorspelbaar en volatiel gemaakt", aldus Pierre Van Der Stichele, vicepresident wereldwijde vracht bij luchtchartermakelaar Air Partner tegenover The Load Star. Van Der Stichele verwacht dat het vierde kwartaal veel minder hectisch wordt dan in de afgelopen jaren.

De Baltic Dry index, de wereldwijde index voor bulktransport, steeg woensdag juist met ongeveer 7% naar 1.996 punten, het hoogste niveau in twee maanden. De Panamax-index die ongeveer 60.000 tot 70.000 ton aan ladingen van kolen en graan volgt, steeg met 4,5%.

Binnenvaart Duitsland weer normaal
Na recente regenval is het waterpeil in de Rijn in Duitsland dusdanig gestegen dat schepen weer volledig beladen kunnen worden, meldt Reuters. Door de lage waterstanden van de Rijn konden sommige schepen in augustus voor slechts een kwart beladen worden. Ook in Nederland is de waterstand op de Rijn en de IJssel normaal voor de tijd van het jaar, meldt Rijkswaterstaat. De komende dagen zal de waterstand ongeveer gelijk blijven.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden