Een drukte van belang is het bij Vecozuivel in Zeewolde. De productielijnen laten zich volop horen vanuit het kantoor en trucks rijden af en aan. Sinds de overname van het bedrijf door Farmel is er veel veranderd, bevestigt algemeen directeur Hans van Tilbeurgh. 'We draaien op volle capaciteit.'
Het is wel eens anders geweest bij de producent van dagverse zuivel. Vecozuivel was altijd het bedrijf dat veel deed met biologische zuivel en veel verschillende productstromen, een specialist in kleine charges. Vaak was de bezetting van de lijnen niet optimaal. "Bij de overname was de capaciteitsbezetting zo'n 50% en dat is te laag. Nu hebben we zo'n honderd mensen in dienst en die hebben het druk."
Preferred supplier Jumbo
Van Tilbeurgh windt er geen doekjes om. De marges in de dagverse zuivel zijn niet zodanig dat er op halve capaciteit ook economisch gezond kan worden gedraaid. Gelukkig nam Farmel werk mee.
Wat is er allemaal bij gekomen en veranderd?
"Met name Jumbo is erbij gekomen, met de Beter Leven-zuivel. Dat gaf een grote boost aan de bezetting hier, want de stroom melk hiervoor en het productassortiment zijn flink uitgebreid. Daarnaast maken we trouwens ook andere zuivelproducten voor Jumbo. Wij zijn hun preferred supplier geworden."
Dat is een mooie stap! Ondertussen doen jullie toch nog wel meer, of niet?
"Zeker. We werken nu met vijf verschillende melkstromen. Dat is eigenlijk een beetje veel. We hebben Beter Leven-keurmerk, bio, gangbaar, PlanetProof en geitenmelk. We maken daarvan zo'n dertig verschillende soorten zuivel, en dan heb ik het nog niet over de labels die er op gaan. Het lastige van heel veel verschillende soorten zuivel is dat je veel moet schakelen en extra reinigen. Als je het slim doet, kan je het oponthoud beperken, maar te veel schakelen kost capaciteit en omzet."
U bent een ervaren manager, kent de wereld van de verse zuivel en hebt onder meer leiding gegeven aan Farm Dairy. Wat ziet u als uw eerste missie bij Vecozuivel?
"Mijn focus nu ligt op optimalisatie van de fabriek. We hebben het lek boven, maar we hebben meer speelruimte nodig. Nu moet er bij storingen te vaak worden overgewerkt. Daarom wil ik er een extra pasteur bij en meer opslagtanks."
De verwerkingscapaciteit in de dagverse zuivel houdt niet over in Nederland. Bij een recente storing in een naburige zuivelfabriek moest zelfs worden uitgeweken naar Duitsland. Hoe komt dat?
"Er is de laatste jaren veel capaciteit verdwenen. Enkele grote fabrieken zijn dicht gegaan en daar is niet allemaal iets nieuws voor in de plaats gekomen. Daardoor moeten we ook regelmatig aanvragen voor verwerking afwijzen. De ruimte is er niet. Bovendien komt er steeds minder zuivel uit het buitenland. Je ziet dat zelfs Duitse concerns als Aldi en Lidl Nederlandse zuivel in hun schappen zetten, omdat de consument daarom vraagt. Misschien speelt ook de gunfactor van de consument richting Nederlandse boeren mee."
Consumenten kiezen toch ook steeds meer voor plantaardige zuivel?
"De markt voor zuivelvervangers groeit wel, maar het effect daarvan is niet zo groot dat dit echt merkbaar is in de verse zuivelproductie."
De beschikbare productiecapaciteit is dus krap. Dat betekent misschien ook ruimere marges voor de verwerking…
"Zo eenvoudig ligt het niet. Het doorgeven van melkprijscorrecties richting de retail lukt nog wel, maar doorberekenen van andere gestegen kosten – voor transport, energie en verpakkingen – dat gaat veel lastiger. En dan is er nog een andere zorg: hoe vind en houd je goed personeel? Gelukkig kan ik een beroep doen op onder meer Oekraïense krachten, maar geschoold technisch personeel, dat is een probleem. En dan worden zulke mensen ook nog eens door detacheerders weggetrokken, die we dan als ZZP-er terug kunnen huren. "
Als het mag, terug naar de ambitie. Wat is het doel na de optimalisatie?
"Vecozuivel wil een goede producent zijn voor de retail. Daarbij stellen we er een eer in om preferred supplier te zijn van Jumbo, met diverse melkstromen. Wij hebben een naam hoog op te houden als specialist in bio, beter leven en andere zuivelproducten."