Het Nederlandse bedrijf LocalTea, een start-up die in het Brabantse Zundert thee teelt, heeft een overeenkomst gesloten met grootgrutter Albert Heijn. De thee van het bedrijf is vanaf vandaag in diverse varianten te koop in 800 filialen van Albert Heijn. Dit heeft LocalTea bekendgemaakt.
Het gaat hierbij om een assortiment van drie groene theevarianten (citrus, gember en kamille) en één zwarte thee variant (chai). Albert Heijn is het laatste grote afzetkanaal in de retail die LocalTea nog aan haar lijst met afnemers moest toevoegen. Jumbo, Plus, Boon, Dekamarkt, Sligro en Crisp, in Nederland en Delhaize, Jumbo en Carrefour in België gingen de AH voor. LocalTea spreekt dan ook van een belangrijke stap voor het bedrijf, "want nu kan heel Nederland lokale Nederlandse thee proeven."
LocalTea is naar eigen zeggen inmiddels uitgegroeid tot de grootste theeplantage in West-Europa, doordat de afgelopen jaren flink is geïnvesteerd in de productie. Het bedrijf benadrukt dat de Nederlandse thee duurzaam is. Zo werkt het bedrijf onder meer voor de teelt in de kas met een gesloten watersysteem, waardoor er geen water verloren en dus veel water wordt bespaard in vergelijking met buitenplantages in Afrika of Zuid-Amerika. Ook is de transportafstand naar de supermarkten en consument beperkt, hetgeen CO2 bespaart.
"Onze keten is extreem kort en daardoor kunnen we veel duurzamere thee aanbieden. Bovendien maken we thee met grote stukjes theeblad gemaakt van de bovenste theebladeren waar alle smaak in zit. Deze melangeren we in Zundert met veel passie tot heerlijke blends van losse thee kwaliteit." aldus Wouter Eckelmans, general manager bij LocalTea, in een verklaring.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.