Food-techbedrijf OneThird uit Enschede heeft in een nieuwe financieringsronde €2,75 miljoen opgehaald. De onderneming heeft als doel voedselverspilling te voorkomen door de houdbaarheidsdatum van groenten en fruit beter te voorspellen. Dit doen ze door middel van optische scanners, gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Met de financiering wil OneThird opschalen naar nieuwe toeleveringsketens van groenten en fruit in Europa en Noord-Amerika.
Volgens de Verenigde Naties gaat tot een derde van al het geproduceerde voedsel verloren, vandaar de naam OneThird. Circa 40% van het verspilde voedsel bestaat uit groenten en fruit. De onderneming geeft aan een kwart van de verspilling in de groenten- en fruitketen te kunnen voorkomen.
Het totale financieringsbedrag dat de in 2019 opgerichte onderneming heeft gekregen is tot nu toe €5,5 miljoen. OneThird wordt ondersteund door impactinvesteerders Pymwymic, SHIFT Invest en Oost NL. In april 2021 had OneThird ook een grote financiering opgehaald van €1,5 miljoen. Oprichter van het bedrijf, Marco Snikkers vertelde toen in een interview met Foodbusiness met een aantal grote partijen in een pilotfase bezig te zijn. Op dit moment is het systeem op meerdere plekken geïnstalleerd en actief, geeft hij aan. Zo werken in Nederland in de aardbeienketen tientallen telers en een aantal distributeurs met scanners en data van OneThird. Ook in Canada wordt er in de aarbeienketen mee gewerkt. Binnenkort verwacht OneThird een nieuwe grote partij bekend te maken.
Het afgelopen anderhalve jaar is het foodtechbedrijf hard aan het werk geweest om meer groente- en fruitsoorten te kunnen herkennen. "We verkopen geen scanners", aldus Snikkers, "het is een methode waarbij je werkt met data. Klanten betalen licenties, ze hebben een abonnement. Afhankelijk van hoe groot de keten is, onderhandelen we over de prijs. De prijs is value based, dus afhankelijk van de verwachte reductie van de verspilling. Als een vrachtwagen vol aardbeien bederft, praat niet over marge, maar over de volle kostprijs. Dan kun je zo €30.000 kwijt zijn."
Waar de scanners van OneThird tot nu toe alleen beschikbaar waren voor telers, distributeurs en supermarkten, kunnen consumenten er nu ook mee kennismaken. Sinds kort is er een kleinschalige proef waarbij consumenten zelf de rijpheid van avocado's kunnen checken. "Een klant van ons had daarom gevraagd. Dat je kunt zien: zijn ze ready to eat of moet je nog een paar dagen wachten tot je guacamole kunt maken? Want consumenten knijpen in avocado's om te testen of ze rijp zijn en op het eind van de dag is 3% tot 4% zo beschadigd dat ze niet meer verkocht kunnen worden. Dat loopt behoorlijk in papieren."
Met de nieuwe financiering gaat OneThird de boer op in Europa en Noord-Amerika. Het verspillingsprobleem is volgens de OneThird-oprichter in Amerika nog nijpender. "Daar wordt 40% verspild door de grote afstanden. Aardbeien gaan dagen in de vrachtwagen van Californië naar Canada, dan is het handig als je vooraf kunt inschatten of ze het gaan overleven."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.