Laura Hoogland werkte bij een marketingbureau aan reclamecampagnes voor onder meer Albert Heijn en Unilever toen ze zich bedacht dat ze wel iets meer wilde doen voor de wereld. Vanuit die gedachte lanceerde ze in 2019 Sunt. Een bedrijf dat bananen redt van verspilling in Europese havens en verwerkt tot bananenpuree voor hun bakkerijproducten en doorverkoopt aan andere partijen.
Hoe is Sunt ontstaan?
"Sunt is ontstaan vanuit de gedachte om verspilling tegen te gaan. Ik bedacht me dat als ik impact wil maken, dan moet het iets groots zijn. Uit onderzoek bleek dat banaan het meest verspilde product ter wereld is. In de totale keten wordt meer dan de helft van de bananen uiteindelijk vernietigd. Dat maakte banaan de perfecte start, want als het hiermee lukt, moet het ook met andere producten lukken. Voor bananenbrood werd gekozen omdat het populair is. Verspilling bevond zich in het geitenwollensokkenhoekje, maar is wel heel belangrijk.''
''In 2019 lag ons bananenbrood in de schappen van Albert Heijn, nu ligt ons banenbrood in 1.600 winkels in de Benelux en dit jaar maakt het bedrijf de stap naar Duitsland.''
Hoe is de bananenfabriek ontstaan?
"Er zijn een aantal plekken in de keten waar heel veel verspild wordt. Bij de teler als ze geplukt worden is de eerste. Als bananen daar al niet aan de eisen voldoen, worden ze niet doorgeleverd. Daar wordt onder andere bananenpuree van gemaakt. De volgende plek is in de haven, waar perfecte bananen worden afgekeurd. De bananenfabriek is ontstaan vanuit de gedachte om bananen die anders onnodig vernietigd zouden worden te verwerken tot hoogwaardige grondstof: bananenpuree."
Een jaar geleden was in het nieuws dat jullie tegen problemen aanliepen met de import van bananen, kun je daar iets meer over vertellen?
"Als een banaan hier binnenkomt moet die geïmporteerd worden. Dat gebeurt aan de hand van een goederencode. Verse bananen moeten aan een bepaalde handelsnorm voldoen. Een banaan waarbij het rijpingsproces is gestart voldoet niet langer aan de handelsnorm voor verse bananen. Gele, rijpende bananen worden niet ingevoerd en gaan de verbrandingsoven in. Deze bananen kunnen de reguliere weg van haven tot consument niet afleggen waardoor het commercieel aantrekkelijker wordt om ze te laten vernietigen. Als wij die afgekeurde bananen willen importeren, geldt bij gebrek aan een oplossing het importtarief voor 'verse bananen' van tussen de €75 en €114 per ton. Voor bananenpuree is dat €0."
"Dat zou betekenen dat bananenpuree dat bovenop de enorme hoeveelheid bananen uit verre landen wordt gehaald goedkoper is dan gebruikmaken van een lokale grondstof die anders vernietigd zou worden. Daarom zijn we nu druk in overleg met LNV, INW, de douane, de Belastingdienst en andere partijen om te kijken hoe dit probleem opgelost kan worden, bijvoorbeeld door een nieuwe goederencode te creëren voor 'reststroom bananen'."
Waar wordt die puree voor gebruikt?
"20% gebruiken we zelf. De overige 80% gaat onder andere naar smoothiemakers, ijsmakers en producenten van knijpzakjes fruit voor kinderen."
Zijn er plannen om bananen die het supermarkt niet verlaten te verwerken tot puree?
"Nu gebruiken we voornamelijk de bananen uit de havens, maar we kijken nu met een aantal grote retailketens in de Benelux of we de nu niet verkochte bananen kunnen verwerken tot puree. Dat is een logistiek complex verhaal, maar het is behoort zeker tot onze ambities."
Hoeveel kilo bananen verwerken jullie jaarlijks?
"We verwerken 3.000 ton bananen en dat levert 1.500 ton puree op..''
Hoe zie je de toekomst van Sunt voor je?
"Als ik kijk naar de 3.000 ton die we nu verwerken willen we echt hard gaan opschalen, want alleen al in Europa wordt tussen de 60.00 en 180.000 ton jaarlijks afgekeurd. De bananenfabriek zou eigenlijk op iedere plek kunnen staan waar veel bananen aankomen. Ook zouden we graag iets willen doen met de schillen. We zijn nu aan het kijken hoe we die kunnen verwaarden. Ook zijn we bij Sunt bezig met de ontwikkeling van nieuwe producten en kijken we hoe we het verhaal uit de geitenwollensokkenkant kunnen trekken.''
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.