Shutterstock

Analyse Logistiek

'Elektrificatie wordt niks zonder laadpalen en net'

28 April 2023 - Linda van Eekeres

Minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten kondigde deze week extra maatregelen aan om de klimaatdoelen in 2030 te halen. Voor de mobiliteitssector wordt het doel gesteld 4 megaton extra te besparen. Dan gaat dat naast personenvervoer om verduurzaming van logistiek en transport, waaronder binnenvaart en zeetransport. Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft zorgen over de plannen om meer biobrandstoffen bij te mengen vanwege de kwaliteit daarvan. Ook hamert de ondernemersorganisatie op investeringen in de laadinfrastructuur en het vergroten van de netcapaciteit.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In totaal gaat het in de kabinetsplannen om circa 22 megaton extra CO2-reductie in 2030. 4 megaton daarvan komt dus voor rekening van de mobiliteitssector. Het doel is dat in 2050 in Nederland helemaal geen schadelijke uitlaatgassen meer worden uitgestoten. Daarvoor wil het kabinet wil het aandeel elektrische auto's voor werkverkeer laten groeien en gaat het kabinet de aanschaf van een tweedehands elektrische auto subsidiëren. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in extra laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen om de uitrol van elektrisch rijden ook mogelijk te maken.

Voor het zwaar transport en vervoer van goederen maakt het kabinet prestatieafspraken met de transportsector over het terugdringen van CO2- uitstoot, aldus Jetten. Ook wordt ingezet op verduurzaming van de binnenvaart door de introductie van een emissielabel en beprijzing van brandstoffen via het ETS2. Het kabinet wil de transportsector hierbij helpen, stelt Jetten in een Kamerbrief, en stelt via een terugsluis van de vrachtwagenheffing middelen beschikbaar voor de aanschaf van zware elektrische voertuigen. Daarnaast is geld gereserveerd voor het gebruik van waterstof in het zwaar transport op de weg en via de binnenvaart.

Met overheid in gesprek over bijmengen biobrandstoffen
Omdat de komende jaren nog een groot deel van het huidig wegverkeer op fossiele brandstoffen zal rijden, wordt de inzet van biobrandstoffen in het wegverkeer geleidelijk verhoogd, vooral voor vervoer waar nog weinig alternatieven voor zijn, zoals zwaar wegtransport. TLN heeft daar zorgen over. Vrachtauto's hebben steeds vaker last van motorstoringen door het gebruik van biobrandstoffen, zo schrijft de ondernemersorganisatie op haar website. "Een hogere bijmenging maakt dit risico groter. Daarom is het aanscherpen van kwaliteitseisen noodzakelijk, zodat vrachtwagens storingsvrij kunnen blijven rijden." TLN wil hierover met de overheid in gesprek. 

Voor TLN is het ook belangrijk dat er, naast investeringen in de laadinfrastructuur, ook wordt ingezet op het vergroten van de netcapaciteit. "Om vrachtwagens op te laden moet er zowel een toereikend netwerk als voldoende laadpalen beschikbaar komen. Zolang dat niet in voldoende mate gebeurt en er daarmee door de netcongestie geen nieuwe aansluitingen mogelijk zijn, is het terugbrengen van de van CO2-uitstoot feitelijk een onmogelijke opgave." 

De zeevaart telt vanwege het internationale karakter niet mee voor het nationale emissiedoel. Toch is het volgens Jetten 'van belang dat ook in deze sector verduurzaming op gang wordt gebracht'. Het kabinet reserveert daarom ook geld voor ontwikkeling van duurzame zeeschepen.

Weer (lichte) daling containertarieven
Na de stabilisatie van de spottarieven voor zeecontainers de afgelopen weken - en zelfs een stijging van 4% vorige week - is er deze week weer een daling te zien van 2%. De Drewry's World Container Index staat nu op 1.740,26 voor een container van 40 voet. Drewry verwacht dat de spottarieven op de oost-west-routes (behalve de trans-Atlantische routes) de komende weken zullen stijgen.

Bulkvervoer
Het vervoeren van bulk is duurder geworden op weekbasis. De Baltic Exchange Dry Index is gestegen van 1.432 naar 1.581 punten. De Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton is juist gedaald van 1.677 naar 1.612 punten. Dat is het laagste punt in vier weken. 

Freightos Baltic Index (FBX)

  Wereldwijd Azië - westkust VS Azië - oostkust VS Azië - Noord-Europa Noord-Europa - oostkust VS
Deze week $1.599 $1.725 $2.510 $1.410 $3.297
Vorige week +14% +71% +16% -1% 0%
Vorig jaar -83% -89% -85% -88% -60%

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden