Shutterstock

Analyse Logistiek

Containerhavens herstellen nog van verstoring corona

19 Mei 2023 - Linda van Eekeres

Hapag-Lloyd verwacht een uitdagend jaar voor de zeecontainertransportsector. Er is wel een verder herstel van de vraag, maar ondertussen neemt de beschikbare capaciteit ook significant toe. Verder is de volgens de bedrijfstop ook veel onzekerheid door de oorlog in Oekraine, andere geopolitieke conflicten en effecten van de hoge inflatie.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De ernstige havenopstoppingen ontstonden in de tweede helft van 2020 door stijging van containervolumes door veel vraag naar goederen in combinatie met coronabeperkingen. In het derde kwartaal van 2021 was er een piek en was de aanlooptijd naar een haven wereldwijd boven de 11 uur, aldus het rapport. Het vierde kwartaal van 2022 daalden de volumes en konden veel havens achterstanden wegwerken en verkortte de aankomsttijd tot bijna 10 uur. De verwachting is dat de gemiddelde aankomsttijd in haven mondiaal in 2023 verder zal dalen tot niveaus van voor begin 2021, aldus de Wereldbank en S&P.

De gemiddelde tijd dat een schip in 2022 in een haven lag, was met 36,8 uur iets langer dan in 2021 (36,3 uur). Met de CPPI wordt de ontwikkeling van de totale haventijd van een containerschip in kaart gebracht over het hele jaar 2022. De haven van Rotterdam staat bijvoorbeeld op de 265e plek en die van Antwerpen op nummer 66. De haven van het Chinese Yangshan staat op de eerste plaats. Long Beach (Los Angeles) in de VS staat op plek 346 bijna onderaan in de index waar 348 havens worden vergeleken.

Schepen brengen ongeveer 15 tot 20% van al hun tijd door in havens. Gemiddeld 60% van de haventijd van containerschepen wordt gebruikt om te lossen of te laden, maar dat verschilt nogal per haven. Volgens het rapport hangt dat af van het ingezette aantal kranen en de snelheid daarvan. Ook is er nog drie uur winst te boeken per havenbezoek door betere planning, voorbereiding, communicatie en het stroomlijnen van het proces.

MSC binnenkort over capaciteitsgrens 5 miljoen TEU
Daarnaast is er ook nog nieuws over MSC. De grootste containerrederij ter wereld zal binnenkort nog groter worden en als eerste een capaciteit hebben van meer dan 5 miljoen TEU (containers van 20 voet). Daarmee heeft MSC dezelfde capaciteit als de gehele containertransportwereld had tijdens de millenniumwisseling, aldus Splash.

Volgens data van Alphaliner heeft MSC momenteel 753 schepen (waarvan 294 charterschepen) met een totale capaciteit van 4.956.720 TEU. In de komende weken worden er twee schepen afgeleverd door Chinese scheepswerven. De 6 miljoen TEU is ook niet ver weg, want er zitten 127 schepen in het orderboek met een capaciteit van in totaal 1.661.023. Splash verwacht dat de grens van 6 miljoen halverwege volgend jaar doorbroken wordt.

Lichte daling
De World Container Index van Drewry daalde net als afgelopen week 1% en staat nu op $1.719,95 per container van 40 voet. De grootste daling was afgelopen week te zien op de route New York naar Rotterdam (-6%).

Panamax-index daalt verder
De Baltic Exchange Dry Index voor bulkvervoer is in een week tijd flink gedaald van 1.608 naar 1.402 punten en staat daarmee op het laagste punt sinds bijna een maand. De Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton is van 1.445 naar 1.235 punten, het laagste punt sinds 23 februari.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden