De lange termijncontracttarieven voor de containerlijnvaart zijn gekelderd met 27,5%. Het Noorse dataplatform Xeneta, dat dit meldt, spreekt van een 'ongekend harde daling'. Het is in ieder geval de grootste daling die Xeneta's Shipping Index (XSI) ooit geregistreerd heeft.
In april daalden de langetermijntarieven al 10%. Vergeleken met vorig jaar liggen de tarieven 42% lager. Dit zijn gemiddelden. Voor de route tussen het Verre oosten en de westkust van de VS liggen de contracttarieven 76% lager. Ook in Europa dalen de contracttarieven, maar veel minder hard. De Europese containertarieven voor import daalden vergeleken met april 11,1% en sinds het begin van het jaar 32,6%. Voor de export daalden de tarieven met 15,9%, net als een maand eerder.
Patrik Berglund, CEO van Xeneta, zegt in een nieuwsbericht dat maandelijkse dalingen het 'nieuwe normaal' zijn geworden, maar dat de jongste stap een ineenstorting van de prijzen is. Er zijn meerdere redenen voor, zo geeft hij aan, maar de belangrijkste is volgens hem dat in mei in de VS bestaande contracten van twaalf maanden eindigen en nieuwe van kracht worden.
Het is de eerste keer sinds eind 2020 dat de langetermijntarieven op jaarbasis dalen. Berglund merkt op dat rederijen tijdens de pandemie een behoorlijke omzetstijging konden noteren, dankzij verstoorde toeleveringsketens, grote vraag, opstoppingen in havens en een gebrek aan materiaal. "Dat tijdperk is goed en wel voorbij", aldus Berglund. De CEO verwacht dat de industrie vanwege aanhoudende macro-economische onzekerheid, lagere handelsvolumes en geopolitieke veranderingen niet snel de weg terug naar boven zal weten te vinden.
Volgens Berglund hebben strategieën van rederijen als het langzamer laten varen van schepen en het annuleren van afvaarten (blank sailings) weinig resultaat gehad. Hij wijst er ook op dat er tijdens de coronapandemie, toen de containervaart een toptijd beleefde, nieuwe schepen zijn besteld die nu op de markt beginnen te komen. Hij concludeert: "Dit gaat een zeer uitdagend jaar worden voor de zeetransportwereld."
Drewry's World Container Index
Drewry's World Container Index, die de spottarieven bijhoudt, is deze week met 0,2% gedaald naar $1.682,10 voor een container van 40 voet. De routes Rotterdam - New York (-6%) en vice versa (-4%) waren de grootste dalers. De prijzen op zowel de route Shanghai naar Rotterdam (+1%) als Shanghai naar New York gingen omhoog (+3%). Ook de Freightos Baltic Index laat afgelopen week een daling zien van 3%.
Baltic Exchange Dry Index
De Baltic Exchange Dry Index voor bulkvervoer is gedaald van 1.215 punten vorige week naar nu 937 punten. Dat is het laagste punt sinds drie maanden. Drie weken geleden stond de index nog op 1.608 punten. Deze daling heeft met name te maken met een lagere vraag naar steenkool. De Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton staat met 1.030 punten op het laagste punt sinds 22 februari.
Freightos Baltic Index (FBX)
Wereldwijd | Azië - westkust VS | Azië - oostkust VS | Azië - Noord-Europa | Noord-Europa - oostkust VS | |
Deze week | $1.407 | $1.309 | $2.328 | $1.420 | $2.143 |
Vorige week | -3% | -15% | 0% | 3% | 0% |
Vorig jaar | -82% | -89% | -84% | -87% | -74% |