'De langjarige trend is dat voedingsmiddelenbedrijven minder eigen vervoer inzetten en meer uitbesteden. De verschuiving naar zero-emissietransport kan die trend versnellen,' dat zegt Ceel Elemans, sectorbanker Food & Agri bij ING tegen Foodbusiness naar aanleiding van een publicatie van INGResearch.
Elektrisch wegtransport staat aan de vooravond van een sterke groei, stelt ING. Een belangrijk obstakel daarbij voor de foodindustrie zijn de kosten. Duurzamer wegtransport is op dit moment altijd duurder, aldus ING. De aanschaf van een zware dieseltrekker kost volgens onderzoekers van Panteia €150.000 terwijl aan een elektrisch model een prijskaartje hangt van tussen de €300.000 en €400.000. Voor elektrische bestelwagens en bakwagens ligt de aanschafprijs anderhalf tot twee keer hoger dan voor een dieselvariant.
Ook brengt elektrisch rijden een investering mee in een eigen laadinfrastructuur of een gemeenschappelijk laadstation op een bedrijventerrein. Laadinfrastructuur is naar schatting goed voor 20% tot 30% van de meerkosten van elektrisch rijden boven diesel, aldus ING. De actieradius van een elektrische truck (tussen de 300 tot 500 kilometer tegen 1.000 kilometer of meer) kan ook een belemmering vormen. "Zeker voor ritten over lange afstanden (bijvoorbeeld richting Spanje en Scandinavië) in combinatie met gekoeld transport zal diesel voorlopig dan ook dominant blijven", verwacht ING.
Netcongestie houdt uitbreiding laadinfrastructuur tegen
Verder is er uitbreiding van de laadinfrastructuur nodig om groei van elektrisch transport te faciliteren. Door netcongestie is het in Nederland lang niet altijd mogelijk een zwaardere stroomaansluiting te krijgen. Maar ook in het buitenland moet er kunnen worden opgeladen. "Doordat Nederlandse voedingsbedrijven vaak ook leveren aan klanten in omringende landen komt emissieloos vervoer voor dat type ritten pas echt van de grond als er onderweg en op de plaats van bestemming voldoende laadinfrastructuur aanwezig is."
De langjarige trend die ING ziet is dat bedrijven minder eigen vervoer inzetten en meer uitbesteden aan transporteurs. De verschuiving naar zero-emissie transport kan die trend volgens de bank versnellen. Zero-emissie materieel is een stuk duurder, wat de noodzaak voor optimale benutting van materieel en hoge beladingsgraden vergroot. Dat werkt volgens ING uitbesteding in de hand. Hierdoor hoeven voedingsbedrijven zelf niet te investeren in duur materieel en kan er relatief snel worden voldaan aan toekomstige wettelijke eisen en CO2-reductiedoelstellingen. Elemans: "Invulling in de vorm van elektrificatie zal altijd in samenspraak gaan met de opdrachtgever omdat er een fors kostenverschil inzit en opdrachtgevers ook mee zullen moeten in het betalen van een extra prijs voor elektrisch vervoer."
'Containervervoer vanuit Azië eigenlijk goedkoper dan voor corona'
Van landtransport naar zeevervoer. De spottarieven voor containervervoer van Azië naar Europa en de VS zijn terug op het niveau van december 2019. Dat schrijft Philip Damas, managing director bij Drewry. "Als je rekening houdt met de inflatie, dan zijn de spotprijzen eigenlijk lager dan in 2019."
De contracttarieven en de spottarieven op de andere routes zijn echter nog niet terug naar pre-coronaniveau. Zo zijn de tarieven op de lijn Rotterdam naar New York nog niet genormaliseerd. Deze route kent een andere dynamiek en de schepen zijn kleiner dan op de lijnen naar Azië, aldus Damas. De tarieven op de route Rotterdam - New York zijn dit jaar tot en met mei 47% gedaald, maar zijn nog steeds 62% hoger dan voor de pandemie. Drewry voorspelt dat tarieven op deze lijn de komende tijd verder zullen dalen.
Uit de Drewry East-West Contract Rate Index, die zich baseert op de contracttarieven op de zes belangrijkste lijnen tussen het oosten en het westen, waren de contracttarieven in mei gemiddeld de helft van die van mei 2022. "Maar, en dit is een belangrijke boodschap", schrijft Damas "de contracttarieven die vandaag de dag door verladers worden betaald, zijn nog steeds circa 80% hoger dan in december 2019." Het is gebruikelijk dat contracten in mei voor een jaar worden gesloten. Drewry verwacht in 2024 opnieuw een daling van de contracttarieven.
Drewry's World Container Index (WCI) heeft deze week een relatief grote sprong naar beneden gemaakt van 5%. De spotprijs voor een container van 40 voet komt daarmee gemiddeld op $1.592,25. De grootste neergang was te zien bij drie routes vanaf Shanghai: naar Rotterdam (-7%), Los Angeles (-8%) en New York (-8%). Drewry verwacht dat tarieven voor de routes van het oosten naar het westen in de komende weken weer stijgt. De betrouwbaarheid van de rederijen is hoog. Met een annuleringsrate van 5% vaart naar verwachting 95% de komende weken volgens planning af.
Baltic Exchange Dry Index
De Baltic Exchange Dry Index voor bulkvervoer is gestegen in een week tijd van 1.040 naar 1.094 punten door stijgingen in alle soorten schepen. De Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton steeg van 1.146 naar 1.184 punten.