Opnieuw daalden de spottarieven van de lijnen vanuit China deze week, zo blijkt uit de Drewry's World Container Index (WCI). Vervoer vanuit Shanghai naar Rotterdam werd 2% goedkoper en naar Genoa 3%. Naar Los Angeles (-6%) en New York (-7%) was de daling scherper.
Vanwege de daling op deze lijnen daalde de WCI 3,5% tot gemiddeld $1.535,75 per container van 40 voet.
Vorige week gaf Philip Damas, managing director bij Drewry al aan dat - als je rekening houdt met de inflatie - de spotprijzen voor containervervoer van Azië naar Europa en de VS eigenlijk lager liggen dan voor corona. De Drewry spreekt deze week de verwachting uit dat de spottarieven op de routes van het oosten naar het westen de komende weken weer stijgen.
De betrouwbaarheid van rederijen blijft ook deze week hoog. 95% van de geplande afvaarten gaan tussen week 26 en week 30 (26 juni tot 30 juli) door.
Maersk dreigt weer ingehaald te worden
Ondertussen ziet Lars Jensen, CEO van maritiem adviesbureau Vespucci Maritime, rederij CMA CGM snel Maersk van de tweede plek van de top 100 van Alphaliner afstoten. Nog maar begin vorig jaar nam MSC de koppositie van Maersk als grootste containervervoerder over.
Maersk is met de vloot en de schepen in het orderboek nog slechts 16.000 TEU (containers van 20 voet) groter dan CMA CGM, aldus Jensen op Twitter. Dit komt vooral doordat de Franse rederij zoveel capaciteit in het orderbook heeft; 112 schepen met in totaal 998.073 TEU tegenover de 28 schepen met 366.600 TEU van Maersk.
"Sommigen zouden zeggen dat grootte slechts om ijdelheid gaat. Het is natuurlijk veel belangrijker of je langdurig winstgevend bent", aldus Jensen. Een van de elementen die bepaalt of je langdurig winstgevend bent, zijn echter je kosten, geeft de CEO aan. "Hoe groter je bent, hoe breder het netwerk dat je kunt opzetten en hoe minder afhankelijk je bent van partnerovereenkomsten voor het delen van schepen."
Baltic Exchange Dry Index
De Baltic Exchange Dry Index voor bulkvervoer is afgelopen week gestegen van 1.094 punten naar 1.240 punten. De Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton daalde echter van 1.184 naar 1.127 punten.