De scheepvaart is goed voor bijna 3% van de wereldwijde CO2-uitstoot. De 175 lidstaten van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) van de VN, die deze week samenkwamen in Londen hebben een akkoord bereikt over het terugdringen van uitstoot van broeikasgassen door de scheepvaart. 'Tegen of rond' 2050 moet de scheepvaart netto-nul emissie uitstoten en tegen 2030 moeten minstens 5% van de brandstof emissievrij of -arm zijn. Volgens verschillende milieuorganisaties blijven de doelstellingen echter te vaag en zijn de eisen niet hard genoeg.
Afgesproken is dat nieuwe schepen energie-efficiënter moeten worden gebouwd. Verder moet de CO2-uitstoot per transport wereldwijd in 2030 gemiddeld 40% minder zijn vergeleken met 2008. Er moet ook meer gebruik worden gemaakt van brandstof die weinig of geen uitstoot geeft. Het streefpercentage daarvoor is 10% in 2030, en tenminste 5%. Tegen of rond 2050 moet de internationale scheepvaart netto-nul emissie bereiken. Hiervoor zijn 'indicatieve controlepunten' gesteld: tegen 2030 moet de jaarlijkse uitstoot met ten minste 20% verminderen en wordt gestreefd naar 30%, ten opzichte van 2008. Tegen 2040 moet de reductie 70% zijn, waarbij gestreefd wordt naar 80%.
Verenigd Koninkrijk en Europese Unie op één lijn
De intentie is om een norm voor scheepsbrandstof in te voeren en ook broeikasgasemissie te gaan beprijzen. Hierover zijn dus nog geen concrete wereldwijde afspraken gemaakt. In Europa wil de Europese Commissie ondertussen het Emission Trade System (ETS), waarbij de industrie emissierecht moet betalen, vanaf volgend jaar gefaseerd voor de scheepvaart invoeren. Het Verenigd Koninkrijk heeft deze week besloten dat de scheepvaart daar ook onder het ETS van het land gaat vallen.
Milieuorganisaties waaronder Clean Shipping Coalition, Seas At Risk en Ocean Conservancy zijn teleurgesteld dat er door de IMO-lidstaten geen absolute emissiereductiedoelstellingen voor 2030 en 2040 zijn gesteld maar 'indicatieve controlepunten'. Ook het doel om netto-nul uitstoot te bereiken rond 2050 en dat daarbij staat 'afhankelijk van nationale omstandigheden', vinden zij te vaag.
IMO-secretaris-generaal Kitack Lim gaf aan het einde van de conferentie aan dat dit nog niet het einddoel is, 'maar in veel opzichten een startpunt voor het werk dat nodig is in de komende jaren en decennia'. "Met de herziene strategie hebben we echter een duidelijke richting, een gemeenschappelijke visie en ambitieuze doelstellingen om ons te leiden om te leveren wat de wereld van ons verwacht " Ook onderstreept hij het belang van unanieme steun van alle lidstaten.
Spottarief zeecontainers
De containerindex van Drewry daalde afgelopen week opnieuw, deze week met een bescheiden 1,3%. Het spottarief per container van 40 voet is nu $1.474,32. Wederom sprong de lijn Rotterdam - New York eruit. Vorige week was daar een prijsafname van 17% te zien en deze week zelfs 25%. Andere uitschieter was de route van Los Angeles naar Shanghai waarop de prijs 14% zakte.
Baltic Exchange Dry Index
De Baltic Exchange Dry Index voor bulkvervoer is afgelopen week gedaald van 1.091 naar 993 punten, het laagste punt in meer dan een maand. De Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton daalde op weekbasis van 1.030 naar 971 punten, maar klom de laatste sessie wel op.