Shutterstock

Analyse Logistiek

Wel of geen hoogseizoen voor containervaart?

28 Juli 2023 - Linda van Eekeres

Het einde van de graandeal, het bombarderen van Oekraïense havensteden en dreigementen over en weer dat schepen in de Zwarte Zee als vijandig worden gezien, heeft zijn weerslag op de tarieven van bulkvervoer. Net als de Chinese economie die maar niet goed op gang wil komen. De tarieven hadden echter lager kunnen zijn ware het niet dat China afstevent op een recordimport steenkool.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Vorige week (week 29) steeg de Drewry World Container Index (WCI) 3,3%. In week 28 was sprake van de eerste prijsstijging sinds begin mei, met 0,9%. Dataplatform Freightos plaatst een kanttekening bij de voortekenen van een hoogseizoen. Normaliter neemt in het hoogseizoen het aantal vaarten dat wordt gecanceld (blank sailings) af, maar dat neemt juist toe. Dat duidt op overcapaciteit volgens het platform. De cancellation rate neemt inderdaad iets toe. Waar volgens data van Drewry de afgelopen tijd 95% van de afvaarten doorging, is dat de komende vijf weken 93%. Uitzondering vormt de alliantie 2M (tussen MSC en Maersk) die maar liefst 99% van de afvaarten laat doorgaan.

Daarbij komt volgens Freightos dat door de levering van nieuwe schepen de capaciteit eind augustus 19% hoger zal zijn dan in augustus vorig jaar. "Er zal dit jaar zeker niet veel te merken zijn van een hoogseizoen in de trans-Pacifische handel, afgezien van een voorzichtige herbevoorrading door retailers", schrijft S&P Global.

Volgens cijfers van het Amerikaanse statistiekbureau stegen de verkopen van de detailhandel in juni 0,2% ten opzichte van mei en met 1,5% op jaarbasis. Ook in mei was er een groei. Volgens de Amerikaanse National Retail Federation (NRF) groeit het aantal banen groeit dan wel niet zo snel, maar zit de werkgelegenheid allerminst in een dip. "Consumenten die een baan hebben, hebben de middelen om de rest van het jaar geld uit te geven. Dat is te danken aan geld dat tijdens de pandemie is gespaard en de afnemende inflatie", aldus NRF-hoofdeconoom Jack Kleinhenz in een persbericht.  

In Europa is het beeld anders. De laatste cijfers over de eurozone zijn van mei. Toen bleven de detailhandelsverkopen maand-op-maand onveranderd, net als een maand eerder. Op jaarbasis was in de eurozone in mei sprake van een daling met 2,9%.

Bulkvervoer
De tarieven voor bulkvervoer stegen afgelopen week gemiddeld ook. De Baltic Exchange Dry Index steeg van 977 naar 1.097 punten. De Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton daalde, van 993 naar 955 punten.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden