Plantaardige boter die qua smaak niet van roomboter te onderscheiden is. Dat is de pitch van het Nederlandse bedrijf Mister Kitchen voor Droomboter, gemaakt van cacaoboter. Volgens Daan Faber (rechts op de foto), het creatieve brein van Mister Kitchen, komt het bedrijf met een totale innovatie.
Hoe is Droomboter tot stand gekomen?
"Wij, Mister Kitchen, zijn eigenlijk een soort fooddesignbureau. In opdracht van bedrijven bedenken wij campagnes en recepten. En er kloppen best wel wat grote merken bij ons aan. De afgelopen zeventien jaar hebben we dingen bedacht als fruitontbijt voor Hero, een nieuwe Asian foodformule voor NS-stations, en deze keer klopte Cargill bij ons aan. Zo'n 2,5 jaar geleden kwamen zij naar ons toe omdat ze nieuwe toepassingen zochten voor cacaoboter."
"Dat is een waardevol bijproduct, geen restproduct, van de cacaoproductie. Cargill, een van de grootste spelers op die markt, zocht naar nieuwe toepassingen. Destijds was het gewoon een betaalde opdracht voor ons. Zo kwamen we uiteindelijk achter een cacaoboterblend die zo lekker was dat wij die liever zouden smeren dan roomboter. Uiteindelijk heeft Maarten, de kok van Mister Kitchen, na 1,5 jaar proeven en prutsen een botervervanger uitgevonden."
''Maar Cargill is geen consumentenmerk en dus kwamen wij op het lumineuze idee om de boter zelf in de markt te zetten. We hebben al het Mister Kitchen-merk waaronder we plantaardige producten verkopen.''
Kun je iets meer vertellen over Mister Kitchen?
"Mister Kitchen is een culinair driemanschap. Met een missie: eten verbeteren. Wij hebben een voedingsmerk, maar maken ook recepten, doen aan fooddesign en werken aan kook- en gewone boeken. Ook organiseren we ieder jaar het foodtruckfestival het Weekend van de Rollende Keukens."
Even voor de duidelijkheid: de boter gemaakt van cacaoboter smaakt niet naar cacao, hè?
"Nee. De cacaoboter bevat niet meer de cacaosmaak. Maar wie heel goed kan proeven kan misschien een soort bloemetje erin proeven dat we erin hebben gelaten waardoor je zou kunnen denken aan cacao. Maar nee, elke associatie met cacao of chocolade is eruit gehaald."
Is het verschil met roomboter te proeven?
"Ik denk van wel, maar we hebben het ook in winkels getest. Bij het kiezen van onze fabrikant hebben we een proefbatch laten maken om te kijken of het technisch mogelijk was. Normaalgesproken worden die paar duizend pakjes vernietigd, maar dat vonden we zonde. Dus ik heb stickers besteld en de buurtkinderen voor een paar euro per uur gevraagd om te komen stickeren. Vervolgens hebben we die verkocht in de Landmarkt in Amsterdam Noord, voor de helft van de prijs en het ook laten proeven. Daar bleek het verschil kleiner te zijn. Dus ja je kan het proeven, maar dan moet je het wel weten."
Naast de smeerboter willen jullie later ook een bakboter uitbrengen, wanneer verschijnt die in de winkel?
"De smeerboter was relatief goed te doen, maar de boter in de wikkel luistert technisch gezien iets nauwer. In de proefbatch ging het de eerste keer goed, dus ze weten dat het kan. Alleen in de fabriek luistert het nauwer. De boter in een kuipje kan opstijven. Bij de bakboter is dat lastiger, dus die moet best wel snel stijf worden. We hebben meer tijd nodig om een plek of constructie te vinden waardoor dit lukt, maar we hopen dat het nog dit jaar in de winkel ligt."
Je schreef in een mailtje dat het botervak misschien wel het meest competitieve schap is in de supermarkt, kun je dat toelichten?
"Dat heeft te maken met de heilige rotatiecijfers. Het is een versproduct dus het moet de winkel letterlijk verloop hebben. We verkopen ook pindakaas, veggiespread en sauzen en dat zijn houdbare producten waar je langer meedoet over het algemeen. Alles waar rotatie in zit, alle versdingen, daar moet je scoren om te voldoen aan de verwachting van de retailer. En bij boter is dat nogal competitief. Daarnaast zijn er heel veel spelers zowel aan de zuivelkant als aan de plantaardige kant. Dat zijn allemaal hele grote jongens. Waar wij tegenop moeten boksen. Gelukkig hebben we veel vertrouwen in ons product. We denken dat we echt met een totale innovatie komen."
Hoe gaan jullie het product in de markt zetten?
"Het is sowieso geen margarine, het mag geen margarine heten want daarvoor heeft het te weinig vet, maar dat willen we ook niet. Het is een alternatief voor roomboter. Het is voor mensen die gek zijn op roomboter maar dat niet kunnen eten omdat ze lactose-intolerant of bijvoorbeeld veganistisch zijn. Die hebben met Droomboter iets in handen."
"Het is een stuk duurder dan de meeste margarines, maar goedkoper dan de meeste goede roomboters. We vallen tussen wal en schip, maar op een positieve manier. Voor de margarine-eter die een lekkerdere keuze wil zijn wij een upgrade in smaak voor de roomboter eter die een plantaardig alternatief wil zijn we geen stap naar beneden."
Het was een hobbel om een fabriek te vinden. Hoe kwam dat?
"Dat heeft er mee te maken dat fabrieken groot zijn en wij relatief klein. Wij hebben een bepaalde blend bedacht die de fabriek moet maken en transformeren naar een kuipje en later een wikkel. En dat is een technisch proces. Wij hebben grote dromen, maar niet meteen de minimale bestelhoeveelheden waardoor een fabriek kan zeggen: daar gaan we ons helemaal op inrichten. Dus we moesten een fabriek vinden die flexibel genoeg was om dit aan te kunnen, maar ook groot genoeg om op te schalen en daarvan zijn er niet zoveel in Nederland."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.