Veiligheid is voor alle bedrijven van groot belang. Door relatief veel ongevallen legt de Arbeidsinspectie de logistieke sector nog eens extra onder het vergrootglas. Een grote reder en logistiek dienstverlener voorziet grote mogelijkheden voor kunstmatige intelligentie in het transport. Prijzen voor het zeevervoer staan ondertussen wat onder druk.
De gemiddelde kosten voor bulkvervoer zijn afgelopen week gedaald. De Baltic Dry Index kwam uit op 1.110 punten. Dat is de laagste stand in bijna een maand. Vooral de tarieven voor de capesize schepen zetten een stap terug en zakte naar het laagste punt sinds begin juni. Ook de panamax (laadcapaciteit 60.000 tot 70.000 ton) deden een stapje terug, ondanks de beperkte mogelijkheden door het Panamakanaal te varen van wege droogte. Dat is overigens vooral van belang voor Amerika. Het Suezkanaal, dat voor Europa belangrijke doorgang is, kan veel grotere schepen aan.
Containervervoer werd ook iets goedkoper. De Drewry World Container Index daalde naar gemiddeld $1.768,33 voor vervoer van een 40 voets container. De index zit daarmee 34% onder het tienjarige gemiddelde. Tarieven op de routes van en naar Rotterdam zijn overigens gelijk gebleven aan vorige week.
Veiligheid
Logistiek is voor veel productie- en handelsbedrijven een sluitpost. Marges in de sector zijn dun en er wordt niet zelden met (buitenlandse) uitzendkrachten en jongeren gewerkt. Die combinatie van factoren draagt niet bij aan de veiligheid op de werkvloer. De logistieke sector is aanvoerder van de lijst met het hoogste verzuimpercentage na ongevallen, voor de technische sector en de landbouw. Aanrijdingen en vallende lading zijn een groot gevaar voor werknemers. Niet verwonderlijk dat de Arbeidsinspectie op 27 september landelijke inspecties gaat uitvoeren in distributiecentra. Brancheorganisatie TLN meldt dat het om onaangekondigde controles gaat waarbij de nadruk ligt op aanrijdgevaar, vallende lading, het hebben van een verkeersplan en fysieke belasting van de medewerkers.
Rederij Maersk ziet een rol weggelegd voor kunstmatige intelligentie (AI) voor het vervoer van goederen. Het bedrijf heeft al een AI-systeem dat de kortste en efficiëntste route voor een container kan berekenen op een terminal. Daar stoppen de mogelijkheden volgens Maersk niet en het bedrijf wil meer gebruik van AI in de wereldwijde logistieke processen. "Het is niet alleen wensdenken. Wij geloven dat het mogelijk is om vrijwel de gehele supply chain te digitaliseren. Dat kost tijd, maar we werken aan een AI-engine. Daarmee is het mogelijk om gegevens automatisch te integreren en dat is waar de magie gebeurt", vertelde technisch directeur Navneet Kapoor aan de Deense zakenkrant Børsen. Volgens schatting van Kapoor maakt Maersk nu in 15 tot 20% van de logistieke taken gebruik van AI. Dat kan volgens de topman in vijf tot zeven jaar stijgen naar 70 tot 80%.