Het begon ooit met gekleurde poedersuiker, maar ondertussen maakt het Nederlandse Leentjes ook bakmixen, anijshagel en strooisels. Foodbusiness.nl interviewde Marleen de Haan en Willem Kors, oprichters van het bedrijf over hun bedrijf, ondernemen in coronatijd en een mogelijke uitbreiding naar het buitenland.
Laten we bij het begin beginnen. Hoe is Leentjes ontstaan?
Marleen de Haan: "Ongeveer vijf, zes jaar geleden begon het allemaal met een idee rond gekleurde poedersuiker. Op dat moment werkte ik bij een evenementenbureau dat de Color Run organiseerde, een hardloopwedstrijd waarbij deelnemers met kleurenpoeder worden bespat, misschien ken je dat wel. Op een dag was ik pannenkoeken aan het eten met mijn kinderen en mijn zoontje knoeide per ongeluk met een witte poedersuikerbus, waardoor er een berg wit poeder op zijn pannenkoek belandde. Toen dacht ik: Waarom bestaat er eigenlijk geen gekleurde poedersuiker? Dat idee bleef in mijn hoofd hangen, en nadat ik een tijdje uit de evenementenwereld was, besloot ik te onderzoeken of dit idee levensvatbaar was. Ik vond een fabriek die het kon produceren en een andere fabriek die de potjes kon leveren. Toen deelde ik mijn idee met Willem, mijn voormalige collega en hij stelde voor om het samen op de markt te brengen als een soort grapje. Zo begonnen we, en nu is Leentjes een bekend merk geworden. En omdat ik het idee had van de Poeder Pret, de gekleurde poedersuiker, vond Willem het leuk om het dan ook mijn naam te geven. Vandaar Leentjes."
Jullie hebben nu ook aanvullende producten zoals bakmixen en strooisels hebben. Hoe is dat tot stand gekomen?
Willem Kors: "Het begon met het feit dat veel supermarkten ons product opmerkten en zagen dat het goed aansloeg bij hun klanten. Als je eenmaal een product in de schappen hebt, dan helpt het als je opvalt door een aantal producten naast elkaar te hebben. Dit gaf ons het inzicht: als je in dit spel wilt blijven, moet je meer kaarten in je hand hebben. Dus deels omdat we kansen zagen, maar ook omdat supermarkten erom vroegen, zijn we meer producten gaan maken. Als je al poedersuiker en decoratieartikelen hebt en verder gaat kijken, dan kom je uit bij andere decoratieartikelen en bakmixen. En als je kijkt naar een gezin met kinderen, want dat is eigenlijk onze doelgroep, dan maak je redelijk snel de oversteek naar de andere kant van het schap, dat is het belegschap in de supermarkt. We kijken een beetje atypisch naar het schap: waar zit de ruimte, waarom pakt niemand die. Dan vragen we ons af: is het logisch wat we doen, kan het erbij?"
De Haan: "Precies, we willen altijd kijken naar wat we kunnen toevoegen en waar kunnen we een verschil maken. Bijvoorbeeld met onze strooisels, die gemaakt zijn met 100% natuurlijke kleurstoffen. Dit was nieuw in het schap en daarom kregen we de kans om het in de winkel te leggen."
Zijn kinderen nog steeds jullie belangrijkste doelgroep voor deze producten?
Kors: "We verbreden, we willen in onze uitstraling een gezinsproduct zijn. Je ziet daarbij wel dat kinderen ons product heel leuk vinden, maar als je het over onze anijshagel hebt, tja. Heel veel mensen doen hagel op hun brood, tot bejaarden aan toe. Als het gaat over de doelgroep hebben we het er misschien meer over dat mensen het vrolijk en lekker moeten vinden dan dat het leeftijdsgebonden is."
De Haan: "We geloven wel dat gekleurde poedersuiker meer door kinderen wordt gebruikt dan door volwassenen, maar als het op tafel staat, wordt het wel door het hele gezin gebruikt."
Hoeveel winkels verkopen momenteel jullie producten?
Kors: "In principe zijn onze producten te vinden in de meeste grote supermarkten in Nederland. We hebben ons gericht op de belangrijkste spelers in de markt. Discounters zoals Lidl en Nettorama hebben onze producten soms ook in de schappen liggen vanwege een actie, maar we zijn vooral aanwezig in de grote supermarkten."
De Haan: "Het kan variëren, afhankelijk van de grootte van de supermarkt, maar over het algemeen zijn we goed vertegenwoordigd in Nederlandse supermarkten."
Is Leentjes nog steeds actief in de horeca, of hebben jullie je op de retail gericht?
De Haan: "In het begin waren we actief in de horeca, vooral met onze Poeder Pret, dat goed past bij pannenkoekenrestaurants. We merkten echter, dat ons product beter tot zijn recht komt in de keukenkastjes van mensen thuis. De meeste pannenkoekenrestaurants in Nederlands houden het bij witte poeder en stroop. Dus hebben we ons meer gericht op de retailmarkt en hebben we de horeca achter ons gelaten."
Wat is de belangrijkste les die jullie hebben geleerd?
Kors: "Ieder jaar leren we wel een nieuwe les. Want hoe lang het ook klinkt, die tijd is echt voorbijgevlogen. De eerste twee jaar kregen we het vak onder de knie, toen in jaar drie dachten we, nu kennen we het wel en werden we geconfronteerd met de coronapandemie. Toen die voorbij was kwam de volgende uitdaging op ons pad, de oorlog in Oekraïne. Die zorgde voor inflatie. We zijn langzaamaan allrounders geworden en daar we de eerste jaren op redelijk vlakke zee het vak onder de knie konden krijgen, hebben we de afgelopen tijd wel gemerkt dat je als ondernemer ook op een ruwe zee moet kunnen varen."
De Haan: "Inderdaad, we hebben geleerd dat je nooit iets als vanzelfsprekend kunt beschouwen. Zelfs als alles vandaag goed lijkt te gaan, kan het morgen anders zijn."
Kors: "Je gaat je bedrijf inrichten op het feit dat het onzeker is en dat altijd iets fout kan gaan. En het gekke is dat je op die manier heel hands on altijd je afspraken met supermarkten na kan komen in de wetenschap dat er altijd iets tussen bestellen en afleveren anders gaat dan gehoopt. Dat hoort erbij. Wij hebben als motto: vertrouwen is goed, controleren is beter."
Ik las ook dat jullie plannen hadden om internationaal uit te breiden. Is dat nog steeds een doel voor Leentjes?
Kors: "Ja, enkele jaren geleden, in 2019 vlak voordat de pandemie uitbrak, overwogen we inderdaad internationale expansie. We waren druk bezig met voorbereidingen. Het was go big or go home. Ik denk dat we de afgelopen jaren als klein foodbedrijf goed moesten opletten dat je je achtertuin goed op orde hebt. Want de combinatie van een roerige markt en toch producten op de markt lanceren, gaf ons focus. Internationale uitbreiding zat er gewoon even niet in."
De Haan: "We willen in Nederland een goed stevig merk worden. Zodat niemand meer om ons heen kan. En als dat allemaal goed staat dan kunnen we kijken wat we in het buitenland te bieden hebben. En ook qua producten waren we bijvoorbeeld in België of Duitsland nog niet mega onderscheidend, dus we vonden het ook nog niet het goede moment om die stap te zetten. Nu zijn we inmiddels iets verder qua ontwikkeling en zijn we van onze plastic potten naar kartonnen doosjes gegaan. Het zou wel heel interessant zijn om ook daarmee weer over de grens te gaan kijken, want die innovatie hebben ze in het buitenland nog niet."
Wat brengt de toekomst voor Leentjes?
Kors: "De toekomst is altijd onzeker, maar we zijn geen mensen die op de winkel passen. We willen altijd, groter, beter, leuker en avontuurlijker, dus voor de nabije toekomst betekent dit, dat we nog meer producten op de markt gaan brengen. Dat pad dat we ingeslagen hebben om bewuster te worden, meer sustainable, dat zullen we verder door gaan zetten."
De Haan: "Wat we nu doen, is bij al onze producten kijken: hoe kan het beter qua productie, qua verpakking, qua ingrediënten? We kijken overkoepelend naar of het mogelijk is om alles vegan of glutenvrij te maken. Alle producten krijgen een make over qua duurzaamheid en ingrediënten zodat we voor iedereen bereikbaar zijn. Ik hoop dat de producten die we nu in het schap hebben blijvers zijn. Met ieder jaar een stabiele omzet en een beetje groei. Als we ieder jaar een of twee nieuwe producten aan ons assortiment kunnen toevoegen, dan is dat heel mooi."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.