Een container van 40 voet laten vervoeren volgens de deze week geldende spottarieven, kost nu gemiddeld $1.404,38. Dat is 1% minder dan gemiddeld in pre-coronajaar 2019.
De tarieven dalen, maar de betrouwbaarheid van de containervervoersdiensten neemt ook af. Volgens data van Drewry zal de komende vijf weken gemiddeld 87% van de schepen volgens schema uitvaren. "De scheepvaartsector blijft worstelen met een zwakke markt en een neerwaartse trend, waarbij de spottarieven uit China de afgelopen weken scherp zijn gedaald", aldus het dataplatform.
Onrust over ETS-toeslagen
Verladers zullen volgend jaar wel met hogere kosten te maken krijgen vanaf 1 januari 2024 vanwege het EU-emissiehandelssysteem (ETS). Maersk en Hapag-Lloyd hebben beide hun klanten hierop voorbereid, maar de communicatie erover heeft onrust veroorzaakt. Zo zal volgens Hapag-Lloyd er voor vervoer van Oost-Azië naar Noord-Europa €12 per droge container van 20 voet bijkomen en bij koelcontainers €31. Maersk gaat uit van heel andere bedragen uit op dezelfde route, namelijk €70 per TEU en €105 voor een reefer van 20 voet.
Bulkvervoer
De tarieven voor bulkvervoer zijn weer omhooggegaan afgelopen week. De Baltic Dry Exchange steeg van 1.569 naar 1.716 punten. De Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton steeg van 1.696 naar 1.709 punten.