Bas Dekker, Foodello

Food People Bas Dekker

'Voedseloverschotten een tweede leven geven'

3 Oktober 2023 - Max van der Heijden

Foodello is een bijzondere online supermarkt. Het bedrijf richt zich op het tegengaan van voedselverspilling in een specifiek onderdeel van de voedselketen, namelijk bij producenten. Overschotten die blijven liggen bij producenten en leveranciers worden door het bedrijf opgekocht.

Het van oorsprong Finse bedrijf breidde vorig jaar uit naar Nederland. Foodbusiness.nl sprak met de man van het eerste uur, Bas Dekker, over het bedrijf en voedselverspilling.

Jullie zitten nu ruim een jaar in Nederland, hoe gaat het?
"Nederland is de eerste markt voor Foodello buiten Finland. Vorig jaar februari ging de website live, maar daarvoor waren we al een tijdje bezig met de voorbereiding. Inmiddels hebben we meer dan 250 leveranciers, bestaande uit kleine en grote partijen, maar in het begin moesten we die allemaal vinden. Dan is de vraag: 'Welke producten gaan we op onze website zetten? Welke overschotten zijn er bij producenten en willen producenten ook wel met ons samenwerken?' Sinds we live zijn gegaan, is ons netwerk heel gestaag gegroeid. Eigenlijk gaat het heel erg goed."

"We werken samen met grote bedrijven als Unilever en Peijnenburg en ook met kleinere merken zoals bierbrouwerijen en bijvoorbeeld makers van een muesli. Ook werken we samen met merken met een duurzame missie, zoals Fairtrade Original."

Zoeken jullie zelf naar partners of zijn er ook partijen die zich aanbieden?
"Eigenlijk allebei, in het begin zijn we met name op zoek gegaan naar partijen. Ook omdat het eerste contact met leveranciers gelegd moet worden. Zij moeten ons leren kennen. Overschotten zijn er altijd wel geweest, dus wij lossen ook een probleem voor ze op. We hebben een best groot inkoopteam dat contact onderhoudt en vraagt wat er beschikbaar is, tegelijkertijd zien we ook dat steeds meer producenten bij ons komen en zeggen: 'We hebben hiervan een overschot, hebben jullie daar belang bij, of denken jullie het nog bij de consument te kunnen krijgen.' De prijs die de consument op de website te zien krijgt, is geautomatiseerd evenals de prijs die wij ervoor kunnen betalen."

"Er zijn meer overschotten dan wij kunnen opkopen en we willen zelf ook geen voedselverspilling in de hand werken. Dus we verkopen geen producten waarvan we denken dat we ze niet kwijt kunnen. Dat is ook in ons belang."

Hoe bepaal je dat belang?
"Het liefst maken we er geen verlies op. Maar we zijn ook een social impact company. We bestaan vanuit een bepaalde missie, maar hebben ook mensen in dienst die betaald moeten worden."

Hoe ben jij bij Foodello terecht gekomen?
"Eigenlijk ben ik afgestudeerd planoloog, maar ik heb de stap gemaakt naar marketing. Heel lang heb ik in het buitenland gewerkt. Onder andere bij Google, daar heb ik met veel grote merken samengewerkt. Op een gegeven moment wilde ik terug naar Nederland en zelf marketing doen voor een bekend merk. Voordat ik bij Foodello werkte, heb ik eerst nog een paar jaar bij Dé Vakantiediscounter een performance marketingteam geleid. Daar miste ik echter het ideologische uitgangspunt, iets goeds willen doen voor de wereld. Of iets doen waar je compleet achter staat. En toen ben ik uitgekomen bij Foodello. Het leek me heel gaaf om dit concept in Nederland te introduceren en een merk op te bouwen."

Jullie kopen restpartijen op die voor de supermarkten niet meer aan de eisen voldoen, wat zijn jullie eisen?
"De belangrijkste eis is dat het product van goede kwaliteit moet zijn. Daarnaast hebben we weinig eisen. Het wordt lastiger als een product 'de tenminste houdbaar tot'-datum heeft overschreden. Dan moeten we het nog in grote getallen kwijt kunnen aan de consument. Onze grens ligt overigens een stuk verder dan wat de supermarkt nog in het assortiment wil hebben."

Kijken jullie per product dat die datum heeft gepasseerd wat jullie nog kunnen verkopen?
"Ja, zeker. Er zijn bepaalde type producten zoals rijst of thee die minder voor bederf vatbaar zijn. De producten waarvan de datum een paar jaar in de toekomst ligt, die zijn niet opeens oneetbaar als die datum verstreken is. We kijken echt per partij wat we kwijt kunnen aan de consument."

Hoe ziet jullie keten eruit?
"We werken samen met een groot aantal leveranciers die overschotten hebben. Die kopen wij op en dat verzenden we naar onze logistieke partner PostNL. Zij hebben een magazijn in Westzaan waar die producten worden opgeslagen en van daaruit worden ze verzonden naar klanten. Op het moment dat ze in het magazijn liggen, verschijnen de producten ook op onze website. Het magazijn hebben we uitbesteed, zo doen we het ook in Finland. Onze kracht zit hem in de kennis van de markt van overschotten. Weten welke producten er nog verkocht gaan worden en tegen welk prijsniveau. Een eigen bezorgdienst optuigen heeft momenteel te veel voeten in de aarde."

Voedsel dat dicht tegen de houdbaarheidsdatum aanzit, wordt toch ook vaak gedoneerd aan voedselbanken?
"Ik denk dat er best partijen zijn die in het verleden anders geleverd zouden hebben aan de voedselbank, omdat er weinig alternatieven waren. Maar ik weet ook zeker dat de voedselbanken een vrij klein percentage van de voedseloverschotten verwerken. Wij richten ons echt op het probleem: het verminderen van de voedselverspilling."

Hoeveel klanten hebben jullie nu?
"Inmiddels gaan we richting de 100.000 unieke klanten in Nederland en in België. Het aantal bestellingen ligt veel hoger, omdat veel mensen regelmatig bij ons terugkomen. De drempel om te bestellen is na de eerste keer een stuk lager. Mensen weten wat voor producten wij aanbieden. Als blijkt dat deze van goede kwaliteit zijn, komen ze sneller terug. Eigenlijk bedienen we twee doelgroepen: Mensen die willen besparen op hun boodschappen en mensen die vanuit ideologisch oogpunt bij ons kopen. Veel van onze klanten geven aan dat ze beide aspecten belangrijk vinden."

Hoe bepalen jullie de prijs en kortingen?
"Dat gaat eigenlijk grotendeels automatisch op basis van alle data die wij hebben verzameld van eerder aangekochte partijen. Hiervan weten we tegen welke prijzen en hoe snel we die verkocht hebben. Als je een partij van 5.000 stuks hebt en je hebt nog twee weken om het te verkopen, dan wil je wel minimaal rond de 500 producten per dag verkopen. Dus we hebben ook dynamische prijzen. Vooral naar mate de houdbaarheidsdatum dichterbij komt zakt de prijs."

En de producten die voor 1 cent worden verkocht, wat zit daar voor jullie in?
"Daar zit met name in dat mensen het een hele leuke manier vinden om een product te redden van de verspilling. Het is voor ons bovendien een leuke manier om aan te tonen dat wij hele lage prijzen hebben."

Wat brengt de toekomst?
"Voor ons is het heel belangrijk om de voedselverspilling bij de fabrikant in kaart te brengen. Voor veel mensen is voedselverspilling iets dat thuis gebeurt. Of in de supermarkt, waar Too Good to Go heel sterk is. Maar de voedselverspilling bij de fabrikant is onzichtbaar en ik hoop dat we het punt bereiken dat we groot en bekend genoeg worden dat mensen zich steeds bewuster worden van dat deel van de keten. Ook hoop ik dat fabrikanten daar transparanter over worden. Tot slot hoop ik dat we in Nederland net zo groot worden als in Finland, waar 70% van de bevolking het concept al kent."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

Food People Madeleine Gielens

'Bierbostel opwaarderen tot humane voeding'

Food People Paul van Straaten

Lokalist wil bol.com worden van streekproducten

Food People Per Vonk

'Mooie maar ook donkere verhaal over cacaosector'

Food People Francesca Paladini

De Nederlandse markt op met Italiaanse producten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden