De scheepsvaart moet snel in actie komen om de doelstelling van 5% emissievrije brandstof in 2030 te bereiken. Dat blijkt uit een rapport van UMAS, Getting to Zero Coalition en Race to Zero dat tijdens de jaarlijkse top van het Global Maritime Forum is gepresenteerd.
Er zijn de laatste tijd weliswaar veel schepen aangekondigd die op e-methanol varen, maar samen met wat er nog in de orderportefeuilles zit is dit nog niet genoeg om een vijfde van de doelstelling te halen. Ook de verwachte groene brandstofproductie in 2030 is slechts goed voor een kwart van de doelstelling. Het aandeel 5% in 2030 is volgens het rapport essentieel om te kunnen versnellen naar meer groene brandstof om zo in 2050 emissieloos te worden. Dit zijn de doelen die de International Maritime Organization onlangs gesteld heeft.
Ondertussen wordt ook een ander spoor bewandeld, dat van minder brandstofverbruik. Dertig (maritieme) bedrijven hebben tijdens de top een overeenkomst gesloten om de uitstoot te verminderen door efficiënter te opereren. De verbruikte brandstof zou daarmee 20% lager moeten worden waardoor jaarlijks 200 miljoen ton minder CO2 uitgestoten wordt.
Onder de bedrijven zit bijvoorbeeld de Haven van Rotterdam en Copenhagen Commercial Platform, maar ook grote agri-ondernemingen (die een eigen scheepvaarttak hebben), zoals Amaggi, Bunge, Cargill, COFCO International, Louis Dreyfus Company en Viterra. "Scheepsreizen zijn complex en er zijn meerdere partijen bij betrokken, van eigenaren van grondstoffen tot reders en bevrachters die samenwerken met havens en terminals, allemaal geleid door contracten en data gedreven", aldus een persverklaring van de non-profit organisatie. "Exploitanten worden vaak gestimuleerd om snel te varen en dan te wachten, wat inefficiëntie veroorzaakt."
Containerprijzen blijven stabiel
De World Container Index van Drewry blijft met $1.364 per container van 40 voet stabiel (vorige week $1.369,06). De spotprijzen stegen het meest op de lijn New York naar Rotterdam (+4%) en Rotterdam naar Shanghai (+3%). Grootste daler was Shanghai naar Genoa (-3%).
{{dataviewSnapshot(41_1697721988)}}
Bulkvervoer
Bulkvervoer is duurder geworden. De Baltic Dry Exchange voor bulkvervoer gaat van 1.935 punten vorige week naar 2.105 punten. Dat is het hoogste punt in veertien maanden tijd.