Unilever kende ogenschijnlijk een sterk derde kwartaal van 2023, waarbij de onderliggende omzet van alle bedrijfsonderdelen met uitzondering van ijs groeit. Met name de bedrijfsonderdelen Personal Care en Beauty & Wellbeing scoren goed. Maar niet alles is wat het lijkt. Reden voor topman Hein Schumacher om scherper aan de wind te gaan zeilen.
Want wie inzoomt op de cijfers, ziet een bedrijf dat de omzetstijging vooral haalt uit de prijsverhogingen van gemiddeld 6% ten koste van de volumes die met 0,6 daalden. In Europa stegen de prijzen gemiddeld met 13,2%, maar daalden de volumes met 10,7% waardoor de onderliggende omzet in Europa met slechts 1,1% steeg. Reden voor nieuwe CEO Hein Schumacher om grote veranderingen aan te kondigen.
In totaal groeit de onderliggende omzet met 5,2%. Dat wil zeggen de omzet die niet beïnvloed is door externe factoren, zoals overnames en fluctuerende valutakoersen. Worden al die factoren wel meegenomen, dan daalt de omzet van Unilever als geheel met 5,8%. In beide gevallen kromp de omzet uit het ijssegment het hardst.
IJs stelt teleur
Dit wijt Unilever aan een gebrek aan zomers weer en consumenten die vaker kozen voor goedkopere producten. Hierdoor kromp het volume van ijsverkopen met 10,1%. Zelfs een prijsverhoging van 8,2% in het derde kwartaal was niet voldoende om de lagere volumes te compenseren. Met name de ijsverkopen voor consumptie binnenshuis daalden sterk. De ijsverkopen voor consumptie buitenshuis groeiden daarentegen, stijgende prijzen waren genoeg om de dalende volumes te compenseren. Met name in Turkije was er sprake van een sterke groei.
Het voedingssegement zag de onderliggende omzet groeien, een prijstijging van 9,8% was genoeg om het dalende volume van 3,8% te compenseren. Vooral in Europa daalden de verkoopvolumes scherp.
Ontevredenheid
Ondanks de relatief goed uitziende cijfers is nieuw aangetreden Topman Hein Schumacher niet tevreden. Hij vindt dat de Britse gigant onder presteert en dat de groei, productiviteit en opbrengsten zijn achtergebleven bij de mogelijkheden. Vandaar dat er donderdag een actieplan aangekondigd werd.
Concurrenten Nestlé en Procter & Gamble zijn winstgevender en winnen aan marktaandeel. En dus moet er iets veranderen bij Unilever vindt Schumacher. De bedrijfsstructuur moet eenvoudiger en productiever worden. Het bedrijf moet sneller groeien en innovatiever worden. Ook wil Schumacher een sterkere prestatiecultuur. Tot slot is er de focus op de dertig best presterende merken, die goed zijn voor 70% van de omzet.
Wisseling van de wacht
Het aantreden van Schumacher is niet de enige personele wijziging in de to van Unilever. Zo wordt financieel directeur Graeme Pikethly opgevolgd door de Argentijn Fernando Fernandez, momenteel nog baas van de schoonheids- en verozrgingstak. Afgelopen zomer werd duidelijk dat president-commisaris Nils Andersen na negen jaar bij Unilever er mee ophoudt. Zijn opvolger is Ian Meakins, hij wordt de nieuwe rechterhand van Schumacher. Matt Close, hoofd van de ijstak stopt ook en tot slot stopt Hanneke Faber, het Nederlandse hoofd van de voedingstak ook, daarmee is de complete top van het bedrijf in een paar maanden vervangen. En kan Schumacher met een nieuw team aan zijn missie beginnen.