De bloemkool-, paddenstoel- en maïssnacks van SnackWithBenefits veroveren in hoog tempo de borrelkaarten van Nederlandse restaurants en liggen ook al in vierhonderd Albert Heijn-supermarkten.
Stapje voor stapje willen Margje Pijpker en Renco Schipper het Nederlandse snacksegment veroveren. Foodbusiness.nl sprak met eerstgenoemde over de geschiedenis, het heden en de toekomst van het bedrijf.
Hoe is SnackWithBenefits ontstaan?
"SnackWithBenefits is ontstaan aan de keukentafel. Mijn vriend en ik zaten thuis aan tafel met vrienden te eten en te koken. Daar kregen we het idee om wat we hadden klaargemaakt op de markt te brengen, omdat het zo'n nieuw en innovatief product was. We zijn allebei echte ondernemers, die bovendien heel veel van eten houden en de wereld een mooiere plek willen maken. En als je die twee passies combineert, dan kom je uit bij SnackWithBenefits een product waarmee je tijdens de borrel je impact kan maken."
Wat is jullie doelgroep?
"We hebben eigenlijk twee doelgroepen. De eerste is business-to-business, dus de horecaondernemers en foodretail. En de tweede is de gewone consument. We hebben een heel brede doelgroep omdat ons product in de basis is gemaakt van groente. Daardoor wordt het voor heel veel mensen aantrekkelijk. Onze ideale consument is iemand van rond de dertig die lekker wil eten en graag een steentje wil bijdragen. Maar de fervente vleeseter die iets nieuws wil proberen, hoort er ook gewoon bij."
Hoe overtuigen jullie iemand om te kiezen voor jullie in plaats van een bittergarnituur?
"Dat is lastig, zeker in het volle vriesvak van de supermarkt. Uiteindelijk gaat het voor ons om het hebben van een goed verhaal en een lekker product. Dat zorgt ervoor dat mensen bij ons meerdere vakjes kunnen afvinken. Zo eet je met onze producten je dagelijkse portie groenten en is het iets waar iedereen van mee kan genieten. Het bevat bovendien geen E-nummers en het is lokaal geproduceerd. Als je mensen van al die dingen kan overtuigen en kan communiceren dat het gewoon heel lekker is, dan weet je zeker dat je er vaste klanten bijkrijgt."
Het bedrijf is tijdens corona opgericht, hoe staat het er nu mee?
"Het gaat goed met SnackWithBenefits. In anderhalf jaar tijd zijn we gigantisch gegroeid. Toen we begonnen ging net de hele wereld op slot. Op dat moment leverden we aan één horecalocatie en nog niets aan retail. Nu staan onze producten op de kaart van meer dan achthonderd restaurants en liggen we in de schappen van vierhonderd Albert Heijn-supermarkten en hebben we afgelopen jaar groene cijfers geschreven. Daar zijn we heel erg trots op."
"Nu zijn we een stuk fundament aan het leggen. Tot dusver hebben we alles met z'n tweeën gedaan, met hulp van zzp'ers waar dat nodig was, maar zo'n bedrijfsvoering is maar beperkt houdbaar. Dus vanaf volgend jaar gaan we echt weer knallen om onze ambitie te verwezenlijken, namelijk het groenste groente snackmerk van Nederland worden. En we zijn al goed op weg."
Jullie liggen in vierhonderd Albert Heijns. Zijn er plannen om dit uit te breiden naar een andere supermarktketen?
"Momenteel hebben we geen plannen om uit te breiden naar een andere supermarktketen. We zijn namelijk in eerste instantie echt een horecamerk. Mijn vriend en ik komen allebei uit de horeca en spreken die taal dus ook. De taal van de supermarktwereld is een heel andere. De afgelopen periode hebben we die taal leren spreken, maar ik denk dat er voor ons nog veel te halen valt bij de partner waar we nu zitten. Bovendien willen we ook daadwerkelijk een visie neerzetten op de categorie. Want er mag echt wel wat veranderen in het segment diepvriessnacks."
Verkopen jullie direct aan de horeca of gaat dat voornamelijk via groothandels?
"Het is een beetje het kip en ei-verhaal. We verkopen het merendeel van onze producten via groothandels, maar ik moet een klant wel overtuigen om ons product te gaan afnemen. Dus doen we ook veel direct sales vooral met grote accounts zoals grote borrellocaties en ketens. De kleine restaurantjes, de zaakjes om de hoek, die ondervangen we voor een groot deel met digital sales en het feit dat ze bij een groothandel terecht kunnen."
Wat is je persoonlijke relatie met eten?
"Ik ben nog net niet met een lepel in mijn mond geboren, iets dat voor ons beiden geldt trouwens. Op mijn vijftiende ben ik aan de slag gegaan in een Friese ambachtelijke slagerij. Iets heel anders dan wat ik nu doe, maar wel een plek waar ik acht jaar lang heb geleerd hoe je een mooi kwalitatief goed product kan maken. Daarnaast heb ik in de horeca veel in keukens gestaan en ook daar met mooie producten gewerkt. Eten vormt ook echt de rode draad in het leven van m'n vriend. Hij was productontwikkelaar voor grote ketens en hij zag op een borrelmoment dat er echt vraag was naar een product dat meerdere vakjes afvinkt. Niet alleen vegan, maar ook lekker en multi-inzetbaar op de kaart. En dat kwam allemaal samen bij Snackwithbenefits."
Wat is de toekomst van Snackwithbenefits?
"Als kleine start-up mogen we groot dromen en dus willen wij leider worden in de markt van snacken zonder schuldgevoel. Dus als jij aan snacks denkt waarvan je weet: die zijn lekker en beter voor de wereld, dan denk je aan ons. En dan niet alleen in Nederland, maar ook in Europa en het liefst wereldwijd. Een kleinere droom is de ambitie om het groenste groentesnackmerk van Nederland te zijn."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.