De Baltic Dry Exchange Index voor bulkvervoer staat momenteel ongeveer 15% onder het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar. De eigenaren van bulkschepen hebben te kampen met lage inkomsten. Dit is echter niet te wijten aan de vraag, maar aan de toegenomen beschikbaarheid van schepen, stelt kredietverstrekker Danish Ship Finance in een marktanalyse van november.
De wereldwijde vraag naar droge bulkgoederen die over zee worden vervoerd, heeft zich langzaam hersteld van de daling in 2022, constateert de kredietverstrekker. De verwachting is dat de volumes, na een krimp van 2,8% in 2022, eind dit jaar met 3,7% zijn toegenomen (wel ten opzichte van het vorige 'lage' jaar). Er is ook meer vraag naar vervoer over langere afstanden, onder meer door de steenkoolhandel en hogere Chinese import van ijzererts en sojabonen uit Brazilië.
De sterke vraag naar steenkool vanuit Aziatische landen en veranderende handelsstromen als gevolg van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, houdt de vraag naar Panamax- en Handymax-schepen groot, aldus de kredietverstrekker. De export van graan uit Zuid-Amerika is de afgelopen jaren explosief gestegen vanwege hogere opbrengsten. Vooral soja uit Brazilië is met recordhoeveelheden naar China verscheept. De verwachtingen zijn dat deze trend zich zal voortzetten en de graanexport vanuit Zuid-Amerika tot 2025 jaarlijks met ongeveer 2% zal groeien, waardoor de vraag naar Handymax- en Panamax-schepen verder zal toenemen.
Waar in de containervaart in 2023 volgens boekings- en dataplatform Freightos een record van 30% van de huidige vloot in het orderboek zat, is dat van de bulkvloot recordlaag met 8%. Dit jaar is de capaciteit van de vloot 3,3% toegenomen. Door het afnemen van verstoppingen bij havens, neemt de beschikbare capaciteit nog eens 2% toe. De scheepssnelheden zijn tot nu toe slechts licht gedaald. De bezettingsgraad van de vloot is in 2023 dan ook afgenomen.
De vlootgroei is - gezien het orderboek - op korte termijn beperkt, maar er is nog steeds onzekerheid aan de vraagzijde. "Naast de onhoudbare schulden heeft de Chinese vastgoedsector te maken met structurele uitdagingen door een dalende bevolking. Dit kan op lange termijn een grote impact hebben op de vraag naar Capesize-schepen", aldus Danish Ship Finance. Voor kleinere schepen zijn de vooruitzichten beter.
Vanaf komend jaar gaat het emissiehandelssysteem EU-ETS ook voor de scheepvaart gelden. In 2022 hebben 334 drogebulkschepen
schepen ouder dan twintig jaar in de EU geladen of gelost. De kans is volgens Danish Ship Finance groot dat die buiten de EU gaan varen en nieuwere schepen deze kant opkomen.
De beperkingen die het Panamakanaal heeft ingesteld is nog niet terug te zien in het aantal doorgangen van bulkschepen.
De Baltic Dry Exchange Index bereikte deze week met 1.758 punten het hoogste punt sinds 25 oktober. De Panamax-index, voor shepen die 60.000 tot 70.000 ton steenkool of graan kunnen vervoeren, staat op het hoogste punt sinds medio april, met 1.800 punten.
Containertarieven dalen weer
Na twee keer op rij behoorlijk gestegen te zijn (vorige week 7%, die week ervoor 5%), daalt de Drewry's World Container Index deze week weer met 2% tot $1.469 per container van 40 voet. Het waren de lijnen vanaf China, waarop de tarieven de laatste weken omhoog gingen, waarop nu een daling te zien is. Nieuwe capaciteit die op de markt is gekomen, zorgt volgens Drewry voor meer neerwaartse druk.
Judah Levine, hoofd onderzoek bij data- en boekingsplatform Freightos gaf onlangs in een webinar ook aan dat wat de tarieven betreft rederijen worstelen met de toename van capaciteit. Dat speelt volgens hem in Europa meer dan in Amerika, omdat hier de grootste schepen worden ingezet. In de VS is dit jaar weer een soort van een hoogseizoen te zien in aanloop naar de feestdagen, constateert Levine, maar zelfs in de piekmaanden moesten rederijen afvaarten annuleren om de tarieven te ondersteunen. Voor Europa ziet hij voorlopig nog een zwakke vraag (voor import vanuit China). "De inflatie is gekrompen, maar de economische groei is ook vertraagd, wat niet goed is voor de vraag." Heel dramatisch is het overigens niet: "We zien een teruggang, maar geen ineenstorting."