Aerovista Luchtfotografie / Shutterstock.com

Analyse Logistiek

Escalatie heeft weinig impact op containervervoer

9 Februari 2024 - Linda van Eekeres

De spanningen in het Midden-Oosten blijven toenemen, maar omdat de meeste containerrederijen de Rode Zee al mijden en omvaren via Kaap de Goede Hoop, heeft verdere escalatie volgens dataplatform Freightos geen impact op het containervervoer.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Vorige week bleek dat de containerprijzen na een forse stijging door de situatie op de Rode Zee sneller afzwakken dan verwacht. Die week daalde de Drewry's World Container Index met 4% en deze week zakt de index met 1% verder, tot $3.786 voor een 40 voetscontainer. Toch is er ook een grote stijger: de lijn Rotterdam naar New York is 24% duurder geworden. Shanghai naar Genua daalt het meest, met -11%. Als je op jaarbasis kijkt, is de index 90% gestegen, waarbij de tarieven het meest stegen op de route Shanghai - Rotterdam, met +158%.

Na de dip in vraag vanwege het Chinees Nieuwjaar kan de vraag volgens Freightos wel enigszins toenemen, maar het dataplatform verwacht dat de tarieven eind februari of begin maart waarschijnlijk dalen omdat het zeecontainertransport het laagseizoen ingaat en de rederijen tijd hebben gehad om de capaciteit en verbindingen op de nieuwe (omvaar)routes op orde te maken. Freightos verwacht wel dat zolang er omgevaren blijft worden, prijzen hoger zullen blijven en de transittijden (vanzelfsprekend) langer zijn dan normaal. 

Door de situatie op de Rode Zee is het aantal luchtvrachtzendingen volgens het dataplatform op sommige routes toegenomen en daarmee ook de tarieven, maar Freightos verwacht dat deze weer stabiliseren nu het containervervoer een nieuwe modus heeft gevonden.

De Koninklijke Vereniging Nederlandse Reders (KVNR) heeft het ministerie van Defensie gevraagd om bescherming van Nederlandse schepen op de Rode Zee, maar dat verzoek is afgewezen.

Voor containerrederijen blijkt het omvaren zo gek nog niet. Maersk, de een na grootste containerrederij, heeft van de week de verwachting uitgesproken over 2024 een operationeel verlies van $5 miljard in de boeken te moeten schrijven op het moment dat de Rode Zeecrisis alleen het eerste kwartaal nog aanhoudt. Als die het hele jaar duurt, is de operationele winst niet negatief (maar ook niet positief). Over 2023 werd een operationeel verlies geleden van $537 miljoen tegenover $5,1 miljard operationele winst in 2022. 

"Hoewel de Rode Zeecrisis capaciteitsproblemen heeft opgeleverd en een tijdelijke verhoging van de tarieven, zal de overcapaciteit uiteindelijk tot prijsdruk leiden en onze resultaten beïnvloeden", aldus Maersk-CEO Vincent Clerc bij de presentatie van de cijfers over 2023. De rederij baseert zich op de prognose dat de capaciteit van zeecontainerschepen wereldwijd tussen de 2,5% en 4,5% groeit en Maersk in lijn met de markt groeit.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden