Unilever zag de winst vorig jaar dalen met 13,7% ten opzichte van 2022. Dit bleek uit de laatst gepubliceerde jaarcijfers. Het bedrijf boekte in 2023 een winst van €7,1 miljard euro, met een totale omzet van €59,6 miljard.
CEO Hein Schumacher, sinds juli vorig jaar de nieuwe topman van Unilever, noemt de concurrentiepositie van Unilever in het jaarverslag teleurstellend. De algemene prestaties bij Unilever moeten volgens hem verbeteren, zoals veel analisten dat eveneens vinden. Vorig jaar oktober startte Schumacher een groeiactieplan, waar onder andere de focus zal worden gelegd op de 30 grootste merken van het concern zoals Knorr, Ben&Jerry's en Magnum.
De tegenvallende prestaties kunnen worden verklaard doordat consumenten overstappen op goedkopere huismerken. Eind 2022 verhoogde Unilever zijn prijzen met 13,3%. Dit jaar nam die prijsgroei overigens wel af, als gevolg van verminderde inflatie.
IJsmerken laten Unilever in de kou staan
Van de totale omzet is €7,9 miljard afkomstig van ijsproducten. Ook de prestaties van deze tak noemt Unilever teleurstellend. De tegenslag komt volgens Unilever doordat consumenten kiezen voor het goedkopere alternatief. In het derde kwartaal van 2023 werd bijna 10% minder ijs verkocht. Unilever geeft aan dat er wordt gewerkt aan significante veranderingen binnen de ijsdivisie van het bedrijf ter verbetering van de ondermaatse prestaties.