Waar er al hoop was dat de route via het Suezkanaal (zie foto) binnenkort weer normaal bevaren kon worden, is die deze week weer de grond ingeboord. Ondanks het bestoken van Houthi-doelen door de Amerikaanse marinemissie Operation Prosperity Guardian gaan de aanvallen op schepen onverminderd door.
Afgelopen week werden in 24 uur drie bulkcarriers aangevallen waarvan er eentje, de Rubymar, bijna tot zinken werd gebracht. De bemanning van het schip dat op weg was van de Verenigde Arabische Emiraten naar Bulgarije moest het schip verlaten.
Europese marinemissie Aspides
Deze week besloten de buitenlandministers van de Europese Unie dat er ook een Europese marinemissie komt, Aspides (Grieks voor schilden). Deze gaat geen aanvallen uitvoeren, maar enkel schepen verdedigen. Wel wordt samengewerkt met de Amerikaanse missie.
Persbureau AFP maakt er melding van dat de oorlogsrisicopremie van de schepen die de overtocht nog wel wagen behoorlijk is gestegen en momenteel tussen de 0,6% en 1% van de waarde van het schip is. Vrachtschepen moeten drie verzekeringen afsluiten: een cascoverzekering die het schip zelf dekt, een vrachtverzekering voor de landing en een aansprakelijkheidsverzekering. De oorlogspremie komt daar nog bovenop.
Containertarieven
Het aanhoudende geweld in de Rode Zee zorgt ervoor dat rederijen hun ladingen om Kaap de Goede Hoop blijven omleiden. Ondertussen zorgt ook de lage waterstand in het Panamakanaal voor vertragingen. Toch wordt dit alles goed opgevangen, zonder grote opstoppingen in havens zoals tijdens de coronapandemie. Behalve de lagere vraag is dat ook te danken aan de overcapaciteit in de markt.
Na een stevige stijging is de laatste weken weer een daling van de spottarieven ingezet. Deze week daalt de Drewry World Container Index voor de vierde week op rij, met 2% naar $3.659 voor een 40 voetscontainer. De daling is relatief, want Drewry World Container Index is nog steeds 136% hoger dan in december 2023 toen het gemiddelde tarief $1.548 was.
Dataplatform Drewry verwacht dat ook de vrachttarieven voor koelcontainers weer zullen dalen. In het nieuwe Reefer Shipping Forecaster-rapport van Drewry staat de prognose dat in de loop van dit jaar de tariefdaling van koelcontainers zich opnieuw inzet.
Koelcontainers alternatief voor vrachtwagens
De Nederlandse rederij WEC Lines ziet een toenemende vraag naar koelcontainers voor het vervoer van onder meer voeding en dranken en medicijnen op de middellange afstanden die zij aflegt. De rederij kondigde onlangs aan dat ze voor het eerst reefers aan de containervloot toevoegt. Het gaat om vijftig koelcontainers van 45 voet. De reefers zullen onder meer worden ingezet op de nieuwe lijnen die sinds vorige maand worden bevaren tussen Marokko, Portugal, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. De rederij wil op deze routes 'een snel en duurzamer alternatief' bieden voor vrachtwagentransport.