De scheepvaart valt sinds 1 januari van dit jaar ook onder het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS). Hierdoor moeten grote vrachtschepen (met een gross tonnage van 5.000 of meer) die Europese havens aandoen emissierechten betalen voor het uitstoten van CO2. Door het omvaren via Kaap de Goede Hoop vanwege de aanvallen van Houthi-rebellen in de Rode Zee, stijgen de kosten voor koolstofcredits nog extra hard.
Het uiteindelijke doel van ETS is om in 2050 klimaatneutraal te worden. Het invoeren van het emissiesysteem voor de scheepvaart moet bedrijven in de maritieme sector dan ook stimuleren minder CO2 uit te stoten, bijvoorbeeld door schonere brandstoffen te gebruiken.
Verschillende media zoals Splash citeren Albrecht Grell, een van de twee directeuren van OceanScore, dat advies geeft en helpt bij het in kaart brengen en innen van de emmissierechten. De EU belast 50% van de CO2-uitstoot van reizen naar Europa en 100% van de uitstoot tussen twee Europese bestemmingen. De EU ETS voor de scheepvaart wordt in drie stappen (tot 2026) ingevoerd.
Door de langere route en doordat er een kwart sneller gevaren wordt is het brandstofverbruik verdriedubbeld en daarmee de uitstoot ook flink toegenomen, aldus Grell. Uit een analyse van het bedrijf blijkt dat voor een schip van 14.000 TEU (containers van 20 voet) er een verdrievoudiging van de kosten is van €98,000 to €285,000 per reis. Grell geeft in Splash ook aan dat wanneer de volatiele koolstofprijs weer stijgt tot het niveau van een jaar geleden van €100, deze kosten bijna zouden verdubbelen.
In de Maritime SoftwareHub The People Podcast legt Grell uit hoe het in de praktijk in zijn werk gaat. Scheepseigenaren moeten de emissierechten afdragen en dit innen bij de rederijen (indien ze niet zelf de eigenaar zijn). OceanScore heeft meestal te maken met de eigenaren of scheepsmanagers of ISM-bedrijven (International Safety Management) die alle processen voor scheepseigenaren afhandelen en heeft naar eigen zeggen nu zeventig vaste klanten. Volgens Grell dachten bedrijven eerst dat ze het wel zelf konden afhandelen, maar komen ze daar nu toch van terug. Volgens hem is het moeilijk voor Europese managers en eigenaren, maar bijna onmogelijk voor hen die van verder weg komen, bijvoorbeeld Azië of Zuid-Amerika. Volgens Grell komt 40% voor rekening van niet Europese schepen.
Containerprijzen
Drewry's World Container Index daalde deze week verder met 4% tot $3.162 per 40voets container. De spottarieven op de lijnen van Shanghai naar zowel Rotterdam als Genua daalden met 5% het meest.