Shutterstock

Analyse Logistiek

Vrije doortocht voor China en Rusland door Rode Zee

22 Maart 2024 - Linda van Eekeres

Schepen uit China en Rusland al nooit de belangrijkste doelwitten voor de door Iran gesteunde Houthi-rebellen, maar nu zou er een officieel akkoord met de landen zijn bereikt over een vrije doortocht over de Rode Zee. Dit zet de concurrentiepositie volgens analisten op scherp.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Volgens persbureau Bloomberg hebben China en Rusland overeenstemming bereikt met de Houthi's dat hun schepen niet aangevallen worden als ze over de Rode Zee varen. Als tegenprestatie zouden de landen de Houthi's moeten steunen binnen de Verenigde Naties. De overeenkomsten zijn overigens niet officieel bevestigd. Iran, dat de Houthi-rebellen steunt, is een grote olieleverancier voor China en wapenleverancier voor Rusland, brengt Bloomberg in herinnering. 

De Houthi's hadden het al niet voorzien op schepen uit de betreffende landen en zeggen zich te richten op schepen uit Israël, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Dit gaat in de praktijk echter lang niet altijd op. Zo was de True Conficence, het schip waar voor het eerst doden vielen bij een Houthi-aanval, sinds kort niet meer in Amerikaanse handen, weer Bloomberg te melden. Ook waren er explosies vlak bij een Russische olietanker.

Mocht het waar zijn dat de Houthi's Rusland en China een vrije doorvaart garandeert, dan 'compliceert dat de geopolitieke gevolgen voor de containerrederijen nog verder', stelt Lars Jensen, CEO van Vespucci Maritime op LinkedIn, 'aangezien dit ertoe zou kunnen leiden dat (het Chinese red.) Cosco en dochteronderneming OOCL, mogelijk de veilige doorgang via de Suez-route zou kunnen hervatten, waardoor de concurrentiesituatie aanzienlijk zou worden verstoord'.

Het Chinese staatsbedrijf Cosco was begin januari de laatste van de grote containerrederijen die aankondigde om te gaan varen. De Chinese rederij verlengde onlangs samen met dochteronderneming OOCL, Evergreen Line uit Taiwan en het Franse CMA CGM het samenwerkingsverband Ocean Alliance met vijf jaar. CMA CGM dat alle vaarten via het Suezkanaal had opgeschort, gaf begin deze maand aan weer door de Rode Zee te gaan varen en per geval te bepalen of er voor het Suezkanaal gekozen zou worden of om om te varen via Kaap de Goede Hoop. De Franse rederij gaat vanaf april samen met het Saudische Folk Maritime de North Red Sea Express exploiteren in het noorden van de Rode Zee.

De overgrote meerderheid van de scheepvaartmaatschappijen vermijdt het Suezkanaal en vaart om via Kaap de Goede Hoop. Drewry wijst erop dat een handjevol hiervan afwijkt, 'ongetwijfeld gedreven door het financiële gewin dat dat met zich meebrengt'. "Een goed voorbeeld hiervan is volgens het dataplatform China United Lines (CULines) dat deze maand de dienst Red Sea Express (REX) in gebruik nam, die de route van China naar de Rode Zee bedient." The Loadstar maakt er vandaag (22 maart) melding van dat het in Singapore gevestigde NVOCC Summit Shipping is begonnen met zijn eigen lijn naar de Rode Zee. "De nieuwste opportunist die een ​​dienst naar de Rode Zee lanceert", aldus het medium. Summit zou nauw verbonden zijn met de Chinese Xiamen Port Group.

De World Container Index van Drewry is wederom gezakt, met 5% tot $3.010 per 40voets container. Vooral het containervervoer vanuit China werd goedkoper. De spottarieven van Shanghai naar zowel Rotterdam als Genua daalden met 8%. Analisten verwachten dat de tarieven - die volgens maritieme dataplatform Freightos nog steeds 2,5 keer zo hoog zijn als in 2019 - nog verder zullen dalen voordat ze op een relatief hoog niveau stabiliseren.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden