De subsidieregeling voor elektrische vrachtauto's werd afgelopen dinsdag (26 maart) geopend en het potje was de volgende dag alweer leeg. Op eerste dag zijn er volgens RVO 428 aanvragen binnen gekomen en op de tweede dag nog eens 219. Daarmee was de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) waar dit jaar €45 miljoen voor beschikbaar is met €1,5 miljoen overtekend.
Volgens RVO rijden er in ons land momenteel 744 volledig elektrische vrachtwagens rond en 35 waterstoftrucks. Met de ruim 600 elektrische trucks die met behulp van de subsidie kunnen worden aangekocht, krijgt het elektrische vrachtverkeer dus echt een boost. Het doel van de overheid dat er in 2025 minimaal 1.000 uitstootvrije vrachtwagens op de weg zijn, lijkt (als de Eerste Kamer het budget voor AanZET goedkeurt) ruim gehaald te worden. Vijf jaar later wil de overheid dat er 16.000 elektrische trucks rondrijden. In 2040 zouden er geen nieuwe vrachtwagen meer moeten zijn die op fossiele brandstof rijdt. In totaal zijn er in Nederland momenteel zo'n 160.000 vrachtwagens.
Vorig jaar was het subsidiepotje overigens al binnen één dag leeg. Dit jaar mocht een onderneming per werkdag maar voor één vrachtwagen een subsidieaanvraag indienen. Hoewel de regeling op de tweede dag al was overtekend, kan er nog geld vrijkomen omdat de aanvragen nog moeten worden beoordeeld en ondernemers de aanvraag ook nog kunnen intrekken. In dat geval wordt er geloot tussen de aanvragers van de derde dag, aldus RVO. Wie zich later heeft ingeschreven, lijkt dus bijna zeker buiten de boot te vallen.
Weinig verstoring verwacht van ingestorte brug
Dinsdag stortte de Key Bridge in Baltimore in nadat het containerschip Dali, met een capaciteit van 10.000 TEU (20 voetscontainers) de brug ramde. Dit heeft volgens Freightos enige regionale impact, omdat de containerterminals achter de ingestorte brug liggen. Maar de haven komt niet voor in de top 10 van grootste Amerikaanse havens. Met een verwerking van 1,1 miljoen TEU in 2023 is de haven goed voor minder dan 5% van de import in de VS.
Temeer omdat het laagseizoen is voor het containervervoer (tussen het Chinees Nieuwjaar en het hoogseizoen) zal het volgens Freightos niet al te veel problemen moeten opleveren om de goederenstromen te verplaatsen naar andere havens.
Het hoogseizoen zou dit jaar in de VS trouwens vroeger kunnen komen. Wegens dreigende havenstakingen aan de Amerikaanse oostkust schuiven sommige bedrijven de import naar voren, meldt Freightos. Daardoor zou in het derde kwartaal de Amerikaanse import hoger kunnen zijn. Als er toch verstoringen ontstaan, kan dat invloed hebben op de tarieven, niet alleen die tussen Azië en de VS, maar ook tussen de VS en Europa. De laatste tarieven liggen momenteel weer rond het niveau van 2019.
Wat iedereen die de beelden van de instortende brug heeft gezien zich afvraagt: kan dit ook bij ons gebeuren? Brugexpert Rob Vergoossen van Royal HaskoningDHV zegt tegen RTL Nieuws dat in Nederland ook veel stalen boogbruggen zijn, maar niet van het formaat van de brug in Baltimore waardoor het in de meeste gevallen mogelijk is om de pijlers in de oevers te plaatsen, waardoor de kans op een aanvaring heel klein is.
Aanval Houthi's Chinese olietanker
De logistieke wereld was vorige week in de ban van een akkoord dat volgens persbureau Bloomberg tussen de Houthi-rebellen en de Chinezen en Russen zou zijn gesloten. Chinese en Russische schepen zouden op de Rode Zee ongemoeid worden gelaten. Op zaterdag werd dat al naar het rijk der fabelen verwezen toen er vijf raketten werden afgevuurd op een Chinese olietanker die Russische ruwe olie naar India vervoerde.
International Maritime Organization
Vorige week vrijdag sloot de International Maritime Organization (IMO) een weeklange bijeenkomst in Londen af waar een nieuwe stap is gezet voor internationale regelgeving en verduurzaming van de scheepvaart. Of de stap veel voorstelt, valt te betwijfelen. Er werd overeenstemming bereikt over een aantal zaken, 'maar die waren óf heel klein, óf van het type dat 'de bal op de goede weg schoppen' of 'er is meer onderzoek nodig voordat we kunnen beslissen over precieze actie', aldus Lars Jensen, CEO van Vespucci Maritime op LinkedIn.
Containertarieven
De Drewry World Container Index zakte afgelopen week met 3% tot $2.929 per 40voetscontainer.