Havens aan de westkant van de Middellandse Zee zijn steeds voller geraakt door een combinatie van meer aanvoer vanwege de Rode Zeecrisis en weersomstandigheden. Maersk roept klanten op om in de haven van Barcelona (zie foto) goederen en lege containers zo snel mogelijk op te halen.
Door verstoringen van de toeleveringsketen door de Rode Zeecrisis zijn havens in het Middellandse Zeegebied overbelast en zitten zij bijna aan de top van hun capaciteit, schrijft de Financial Times deze week. Hierdoor neemt het risico van hogere voorraadkosten en tekorten voor Europese winkeliers en fabrikanten toe, aldus het medium.
Schepen die vanwege aanvallen van door Iran gesteunde Houthi's in Jemen het Suezkanaal mijden en omvaren via Kaap de Goede Hoop, dumpen volgens de krant vaak containers in havens aan de westkant van de Middellandse Zee om ze van daaruit via feeder-diensten verder te vervoeren naar Zuid-Europese terminals. Havendirecteuren hebben aan het medium verteld dat ze te maken hebben met overvolle opslagterreinen en wachttijden voor schepen om aan te meren.
In een recente update meldt Maersk dat het in havens ten westen van het Middellandse Zeegebied, vooral die van het Spaanse Barcelona en Algeciras en het Marokkaanse Tanger, de drukte in de gaten houdt. In Barcelona is sprake van langere wachttijden voor schepen dan normaal. Klanten worden daarom vriendelijk verzocht om zowel hun ingevoerde goederen als lege containers zo snel mogelijk op te halen. Ook in Algeciras en Tanger is het volgens de scheepvaartmaatschappij behoorlijk vol geraakt door een combinatie van ongunstige weersomstandigheden en vertragingen. Maersk probeert dit op te lossen door verbindingen te optimaliseren en overslagbewegingen te beperken, wat volgens de rederij de komende weken zijn vruchten moet afwerpen. The Loadstar meldde gisteren (25 april) dat Maersk na enkele moeilijke weken de druk op de havens al iets ziet afnemen.
De maritieme wereld houdt ondertussen de adem in dat de situatie in het Midden-Oosten niet verder escaleert. Bijna twee weken geleden werd de MSC Aries door Iraanse autoriteiten geënterd in de Straat van Hormuz en het containerschip ligt nog steeds aan de ketting. Hierdoor zullen volgens dataplatform Freightos enkele honderden geladen containers niet snel arriveren op hun bestemming in India. Ook lopen enkele duizenden exportcontainers die nog staan te wachten in India om met de Aries te vertrekken vertraging op. Tussen India en het Midden-Oosten kunnen de verzekeringskosten als gevolg van deze nieuwe dreiging oplopen, waarschuwt het dataplatform.
De containerprijzen daalden deze week nog geen 0,5% en Drewry noemt ze dan ook stabiel. De Drewry World Container Index gaat van $2.719 naar $2.706 voor een 40 voet-container.